Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ile będzie nas kosztować wywóz śmieci?

Andrzej Skórka
Stawki za odbiór śmieci nieposegregowanych przez mieszkańców będą wyższe
Stawki za odbiór śmieci nieposegregowanych przez mieszkańców będą wyższe Andrzej Skórka
Ile od lipca będzie nas kosztować wywóz śmieci? Na to pytanie wciąż nie sposób udzielić precyzyjnej odpowiedzi. Teoretycznie mieszkańcy rozliczani będą według stawek uchwalonych już przez samorządy. Ale w kilku gminach ustalone wcześniej cenniki zdecydowano się... obniżyć. Tarnów rozważa z kolei wprowadzenie specjalnych dopłat dla rodzin wielodzietnych. Fala korekt cenowych może ruszyć w maju. Wtedy samorządy będą już dokładnie wiedzieć, ile zapłacą firmom odbierającym nieczystości od mieszkańców.

Taniej dla rodzin 4+

Niemal na pewno dojdzie do zmian w zasadach uiszczania opłat za śmieci w Tarnowie. W grudniu radni uchwalili dwie stawki. 9,9 zł miesięcznie - to opłata za wywóz posegregowanych śmieci od osoby. Niesegregujący śmieci płacić mają 15 zł.

- To za duże obciążenie, zwłaszcza dla rodzin wielodzietnych - twierdzi radny Tadeusz Mazur z klubu Tarnowianie. Rajcy tego ugrupowania zaproponowali zmiany. Dla wieloosobowych gospodarstw opłaty miesięczne miały ulec sporej obniżce. Samorząd ostatecznie w tym kierunku jednak nie pójdzie. - Zamierzamy wprowadzić dopłaty, jednak obejmą one tylko rodziny wielodzietne - zastrzega prezydent Tarnowa Ryszard Ścigała.

Gotowy jest projekt nowej uchwały. Wstępnie zakłada dopłatę miasta w wysokości 7 zł dla dzieci, począwszy od czwartego w jednym gospodarstwie domowym. - Być może zdecydujemy się nawet na pełną ulgę w opłacie, począwszy od trzeciego dziecka wzwyż - dodaje Ścigała. Ostateczne decyzje zapadać będą jednak nie wcześniej niż w maju. Najpierw miasto chce w przetargu wyłonić firmy, które zajmą się odbiorem śmieci.

Liczą mieszkańców

Jedną z pierwszych gmin w regionie, które takie postępowanie mają już za sobą, jest Gromnik. O kontrakt ubiegały się cztery firmy. Za opróżnianie pojemników ze śmieciami gmina będzie płacić zwycięzcy przetargu co miesiąc 40 tys. zł. - Cena jest stosunkowo niska - przyznaje Bogdan Stasz, wójt gminy Gromnik. Uchwalone wcześniej przez radnych stawki na razie pozostają w mocy, ale mogą ulec zmianie. Wszystko zależy od danych z deklaracji mieszkańców. Okaże się wtedy, jak liczba zameldowanych w gminie osób ma się do rzeczywistej liczby mieszkańców.

- Dopiero po analizie tych informacji okaże się, czy ceny będą weryfikowane - dodaje wójt Stasz.

Szykują zmiany

Na wysokość nowych śmieciowych stawek narzekają zarówno na wsiach, jak i w miastach. W gminie Żabno uchwalone w grudniu cenniki zakwestionowała grupa sześciu radnych. Ich zdaniem opłaty uderzą zarówno w mieszkających samotnie, jak i w rodziny wielodzietne. Zaproponowali obniżkę i zmianę zasady naliczania. Na razie samorządowcy z forsowaniem zmian mających przynieść ulgę portfelom mieszkańców jednak się wstrzymali. - Bez sensu byłoby teraz nowelizować grudniową uchwałę, a po rozstrzygnięciu przetargu zmieniać ją po raz kolejny - twierdzi burmistrz Żabna Stanisław Kusior. Gmina w ciągu tygodnia będzie miała gotową dokumentację przetargową, a ewentualne korekty cenowe może wprowadzić do programu majowej sesji.

Są jednak i takie gminy, gdzie niezadowolenie mieszkańców już doprowadziło do obniżki śmieciowych stawek. Na taki krok zdecydowała się Dąbrowa Tarnowska. Pierwotnie opłaty skalkulowano tam na poziomie 6 zł od osoby za śmieci segregowane i 12 zł za pozostałe. Po korekcie stawki te utrzymano dla gospodarstw liczących od 1 do 4 osób. Po zmianach, 5. osoba w przypadku segregacji śmieci zapłaci już tylko 4 zł za ich wywóz, 6. - 3 zł, 7. - 2 zł, 8. i następne - 1 zł.

W Radłowie z kolei pierwotnie opłaty miały wynosić 9,5 zł i 14 zł miesięcznie. Po zmianach stawki uzależniono od liczby osób we wspólnym gospodarstwie, według zasady - im liczniejsza rodzina, tym jednostkowy koszt niższy.

Pamiętaj o ważnych terminach

Do 30 czerwca 2013 r. należy rozwiązać dotychczasowe umowy o wywóz śmieci, podpisane z wybranymi firmami usługowymi. Pamiętajmy o długości okresu wypowiedzenia, tak by umowa przestała obowiązywać z dniem 1 lipca 2013 r.

Do 14 dni od dnia wystąpienia zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (np. zmiana liczby mieszkańców) właściciel nieruchomości zobowiązany jest do złożenia nowej, zaktualizowanej deklaracji.

Do 14 dni od dnia zamieszkania w danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub od dnia powstania na niej odpadów komunalnych właściciel nieruchomości zobowiązany jest do złożenia pierwszej deklaracji.



Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto