Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy koszyk może stać w sklepowej kolejce? Klienci szukają prawnych rozwiązań

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zdarza się, że klienci zostawiają koszyk w kolejce i idą robić zakupy.
Zdarza się, że klienci zostawiają koszyk w kolejce i idą robić zakupy. Łukasz Kaczanowski
Badania pokazują, że klienci nie lubią stać w sklepach w długich kolejkach. Coraz częściej zdarza się, że ktoś ustawia w nich koszyk i idzie jeszcze coś dokupić. Innych to irytuje. Czy takie zachowania są dopuszczalne? O wyjaśnienia zwróciliśmy się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Byłem świadkiem sytuacji, w której pani zostawiła w kolejce koszyk i powiedziała, że idzie jeszcze coś dokupić. Po tym jak odeszła, stojący za nią mężczyzna koszyk odsunął z kolejki. Gdy po chwili wróciła, usłyszała od niego: "Człowiek stoi w kolejce, a nie koszyk". Większość osób w kolejce ujęło się za tą panią, byli jednak i tacy, którzy przyznawali rację mężczyźnie. Takie sytuacje powodują konflikty społeczne - komentuje jeden z klientów dyskontu w Krakowie.

Wielu z nas było zapewne w sklepach świadkami sytuacji, że ktoś zostawia koszyk w kolejce i jeszcze po coś biegnie, albo "zaklepuje" kolejkę u osoby stojącej za nią.

Czy są na to jakieś unormowania prawne? - Takie dylematy to codzienność wielu osób. Niemniej, nie każdy zakres naszej codzienności reguluje prawo. Tak jest też w tym przypadku, gdzie punktem odniesienia jest raczej niepisany kodeks odruchów opartych na empatii i wzajemnej życzliwości, a nie paragraf w regulaminie. Zatem to, czy można tak robić i czy należy, zawsze sprowadza się do konkretnej sytuacji i subiektywnej decyzji danego człowieka - wyjaśnia Agata Charuba-Chadryś z Departamentu Komunikacji Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Badania wykazują, że nie lubimy stać w kolejkach. W obliczu długich kolejek na finalizację zakupów decyduje się trzech na pięciu klientów - wynika z badania firmy Waitwhile, na które powołuje się portal businessinsider.com. pl. To badanie pokazuje, że aż
82 procent osób unika sklepów, w których trzeba stać w kolejce. Aż 67 proc. ankietowanych przyznało, że czekanie w kolejce
nie wpływa na nich dobrze.

Ankietowani w innym badaniu - Mastercard, wskazali, że z najdłuższymi kolejkami muszą mierzyć się w dyskontach (64 procent) oraz w hipermarketach (50 proc.), a najrzadziej w supermarketach i delikatesach (22 proc.), a także w małych sklepach osiedlowych (12 procent). 71 proc. wyraziło niezadowolenie z powodu kolejek do sklepowych kas, a dla niemal co drugiego (47 proc.) jest to najbardziej frustrujący element zakupów, głównie ze względu na stratę czasu. Połowa rezygnuje z zakupów, gdy widzi długą kolejkę.

Polacy chcą handlu w niedziele

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Czy koszyk może stać w sklepowej kolejce? Klienci szukają prawnych rozwiązań - Gazeta Krakowska

Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto