FLESZ - Ile potrwa rowerowy boom?
Rozmowy z urzędnikami w tarnowskim magistracie o wprowadzeniu w mieście "kontraruchu" dla rowerów na ulicach jednokierunkowych trwały od jesieni ubiegłego roku. Na pomysł takiego rozwiązania w Tarnowie wpadł osiedlowy działacz Mirosław Biedroń.
Dał nam przykład Kraków
- Widziałem, że w Krakowie wprowadzany jest kontraruch na kolejnych ulicach i pomyślałem sobie, żeby zastosować to na naszych, tarnowskich – opowiada przewodniczący Rady Osiedla „Piaskówka”.
Do magistratu też docierały sygnały, że właśnie tego rowerzystom brakuje.
- Chodzi o to, żeby ułatwić poruszanie się po mieście. Chcemy, żeby jeździło się łatwiej i krócej niż samochodem, a tarnowianie częściej dojeżdżali rowerem do szkoły, pracy czy znajomych – wylicza Biedroń. - Uważam, że to dobre rozwiązanie również w okresie epidemii, kiedy zaufanie do komunikacji miejskiej jest mniejsze, bo ludzie obawiają się o swoje bezpieczeństwo – dodaje.
Kropla w morzu
Odbyły się spotkania z urzędnikami, policjantami z drogówki i rowerzystami. Miasto ustaliło,że na razie zrealizuje program pilotażowy, a do wprowadzenia kontraruchu dla rowerowów wytypowanych zostało dziesięć ulic jednokierunkowych (Lippóczego, Bernardyńska, Goldhammera, Waryńskiego, Legionów, Akacjowa, ks. Reca, ks. Marszałka, Białych Klonów oraz Chyszowska). Dlaczego akurat te?
- Wybraliśmy miejsca, gdzie natężenie ruchu jest małe, są odpowiednie warunki drogowe by je wprowadzić i obowiązuje ograniczenia prędkości do 30 kilometrów na godzinę – mówi Artur Michałek, dyrektor Zarządu Dróg i Komunikacji w Tarnowie. Tam, gdzie jeszcze takiego ograniczenia nie ma, znaki zostaną ustawione.
Jedziemy pod prąd
Kotraruch umożliwi rowerzystom na jednokierunkowych ulicach jazdę pod prąd w zgodzie z przepisami. O nowych zasadach poruszania się, będzie informowało zarówno oznakowanie poziome jak i pionowe. Fragmenty jezdni zostaną wymalowane na kolor czerwony. Pojawią się tam także specjalne oznaczenia z kierunkiem i torem ruchu roweru. O tym jak można jechać będą informowały znaki drogowe.
- Ulicami z kontraruchem rowerowym cykliści poruszają się w zasadzie tak jak ulicami, na których ruch odbywa się w obu kierunkach. Jeździmy możliwie najbliżej prawej krawędzi jezdni, zgodnie z zasadami ruchu prawostronnego – tłumaczy Artur Michałek.
- To kropla w morzu potrzeb, ale krok w dobrym kierunku – mówi Marcin Zaród, który często jeździ po tarnowskich ulicach rowerem i uczestniczył w rozmownych z magistratem dotyczących wprowadzenia nowych rozwiązań. - Ten program pilotażowy ma sprawdzić reakcję zarówno kierowców i rowerzystów na to rozwiązanie – dodaje.
Jeśli rozwiązanie się przyjmie, miasto wprowadzi je na kolejnych ulicach. Patrzyć urzędnikom na ręce i bronić interesów amatorów jednośladów będzie grupa Tarnowskie Lobby Rowerowe, która została złożona na Facebooku przez Marcina Zaroda.
Pobierz
Jak korzystać z aplikacji, by otrzymywać informacje z miasta i powiatu? To proste!
Po wejściu w aplikację w prawym górnym rogu w menu wybierz swoje miasto.
Aplikacja jest bezpłatna i nie wymaga logowania. Oprócz standardowych kategorii, z powodu panującej epidemii, wprowadziliśmy zakładkę "koronawirus", w której znajdziesz wszystkie aktualne informacje związane z epidemią.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?