Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tarnów. Nowinka na europejską skalę w autobusach MPK. Elektroniczny asystent pomaga pasażerom w przesiadkach

Robert Gąsiorek
Robert Gąsiorek
Asystent podpowiada kierowcom MPK w Tarnowie, czy powinni poczekać na przystankach na autobus innej linii. Pasażerom łatwiej będzie się dzięki temu przesiąść
Asystent podpowiada kierowcom MPK w Tarnowie, czy powinni poczekać na przystankach na autobus innej linii. Pasażerom łatwiej będzie się dzięki temu przesiąść archiwum MPK Tarnów
Od kilku tygodni kierowcy autobusów MPK korzystają z nowego systemu, który ma ułatwić pasażerom podróżowanie kilkoma liniami na raz. Asystent przesiadkowy działa na razie na dziesięciu przystankach w mieście.

FLESZ - Będzie ustawa o hulajnogach: ograniczenia i mandaty

Nowy system w autobusach, z którego korzystają kierowcy MPK jest autorskim pomysłem prezesa tarnowskiej spółki, Jerzego Wiatra. Wdrożyła go firma zajmująca się systemami komputerowymi w miejskich autobusach. Kosztowało to 30 tysięcy.

Jak przekonuje szef miejskiego przewoźnika, system jest unikatowy w skali całej Europy.

- Według posiadanych przez nas informacji jest jedynym takim w Polsce i na 99 procent również w Europie. Stworzony przeze mnie system powstał dla zwiększenia komfortu pasażerów tarnowskich autobusów. Nikt z nas nie lubi widoku uciekającego autobusu, na który chcieliśmy się przesiąść, a ten system ma znacząco zminimalizować takie sytuacje - mówi Jerzy Wiatr, odchodzący w tych dniach ze stanowiska prezes MPK w Tarnowie.

Kierowcy autobusów tarnowskiego MPK mogą poczekać na pasażerów

System umożliwia kierowcom autobusów śledzenie na bieżąco położenia innych pojazdów z floty MPK. W momencie przyjazdu na przystanek, kierowca otrzyma informację za jaki czas przyjedzie tam kolejny kurs.

- Jeśli kierowca autobusu, który już stoi na przystanku otrzyma informację, że kolejny pojawi się na tym przystanku za minutę, to będzie mógł poczekać, aby pasażerowie z drugiego pojazdu przesiedli się, by kontynuować dalszą podróż - zaznacza Jerzy Wiatr.

Nowy system nie oznacza jednak, że kierowcy bez końca będą czekać na przesiadkowy autobus. Powinni uwzględniać także inne czynniki.

- Nawet jeśli będzie o czasie, to musi ocenić, czy nie trafi wkrótce na jakiś zator, bo wtedy nie będzie mógł zbyt długo czekać - podkreśla autor rozwiązania.

Asystent przesiadki na dziesięciu przystankach w Tarnowie

System działa od kilku tygodni i cały czas przewoźnik analizuje jego skuteczność. Według aktualnych danych 70 procent tzw. zdarzeń przesiadkowych, czyli momentów, w których autobusy różnych linii powinny planowo o tej samej godzinie spotkać się na określonym przystanku, kończy się powodzeniem.

Początkowo z tego rozwiązania kierowcy mogli korzystać na 10 przystankach w Tarnowie: Krakowska-Planty, Krakowska-Pl. Popiełuszki, Krakowska-Braci Żmudów, Lwowska-Szeroka, Fatimska, Mickiewicza-Poczta, Sikorskiego-Świt, Solidarności-Seminarium, Starodąbrowska-Mickiewicza oraz na Osiedlu Zielonym.

- Po analizie pracy systemu, która wskazuje, że system nie powoduje opóźnień lub innych problemów podjęliśmy decyzję, aby rozszerzyć ilość punktów przesiadkowych - przekonuje Jerzy Wiatr.

Od 3 lutego system działa także na przystankach:

  • Czerwona 06 - Norwida
  • Klikowska 05 - Straż
  • Mościce - Plac 01
  • Narutowicza 02 - Bandrowskiego
  • Słoneczna 05 - Szkoła
  • Solidarności 01 - Klikowska
  • Starodąbrowska 03 - Słoneczna
  • Starodąbrowska 06 - Cmentarz
  • Szujskiego 02 - Wilsona
  • Szujskiego 03 - Rolnicza

Opóźnione autobusy MPK będą uprzywilejowane na skrzyżowaniach

Prezes MPK liczy, że podróżowanie miejską komunikacją usprawni dodatkowo system polegający na przywileju włączania zielonego światła na skrzyżowaniach dla opóźnionych autobusów.

- Gdy autobus będzie miał opóźnienie, to system w ramach Inteligentnego Systemu Transportu to wykryje i przy dojeździe do skrzyżowania z sygnalizacją, włączy mu zielone światło - wyjaśnia.

System zacznie działać najprawdopodobniej za kilka miesięcy.

- Trwa jeszcze dostrajanie, ale z powodu pandemii ruch autobusów nie jest jeszcze duży. Planujemy go włączyć w okolicach wiosny, gdy może będzie większy ruch w mieście - zaznacza Wiktor Pabian, kierownik działu Zarządzania Inteligentnymi Systemami Miasta ZDiK w Tarnowie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto