Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tarnów. 80 lat temu Niemcy zakończyli erę tramwajów w Tarnowie. Zostały po nich wspomnienia, archiwalne zdjęcia i widokówki

OPRAC.:
Paweł Chwał
Paweł Chwał
Tarnowski tramwaj kursował po mieście przez 31 lat - od 1911 do 1942 roku
Tarnowski tramwaj kursował po mieście przez 31 lat - od 1911 do 1942 roku Z archiwum Marka Tomaszewskiego
Mija właśnie 80 lat od likwidacji linii tramwajowej w Tarnowie. Ruch wstrzymano 21 lipca 1942 roku, a osiem wagonów typu Sanok SW1 zostało przekazanych przez władze niemieckie do okupowanego Lwowa, gdzie dołączyły do tamtejszego taboru. Tym samym zakończyła się trwająca od 1911 roku ponad 30-letnia era tarnowskiego tramwaju - powodu dumy ówczesnych mieszkańców miasta pod Górą św. Marcina.

"Biedronka" czyli tarnowski tramwaj

Tramwaje, które kursowały po Tarnowie miały czerwony kolor z błękitno-złotym herbem miasta. Nazywano je pieszczotliwie „biedronkami”. Stale kursowało 6 wozów, co 6 minut od godz. 6 rano do 22. Dwa wozy tramwajowe pozostawały w zapasie na zajezdni.

Długość tarnowskiej linii wynosiła 2580 metrów. Trasa wiodła od ulicy Burtniczej, poprzez Lwowską, Wałową i Krakowską do dworca kolejowego. Przystanki usytuowane były na ul. Warzywnej, Szpitalnej, przy Bramie Pilzneńskiej, na ul. Zdrojowej (obecnie Goldhammera), Seminaryjskiej (Piłsudskiego), Katedralnej i Bandrowskiego oraz przy kościele księży misjonarzy.

Na trasie, poza przystankami były też tzw. mijanki, aby mogły minąć się tramwaje, jadące w przeciwnych kierunkach.

Tarnów był jednym z trzech galicyjskich miast, po Krakowie i Lwowie, który mógł poszczycić się własnym tramwajem elektrycznym. Był to powód do dumy dla tarnowian. Ci jednak, z upływem lat coraz rzadziej wybierali ten środek lokomacji. Powodem były wysokie ceny biletów. Dorośli płacili za przejazd 20 gr., młodzież 10 gr. W związku z tym od połowy lat 30-tych liczba pasażerów spadła o połowę w porównaniu z latami 20-tymi.

Linię tramwajową zlikwidowali w czasie okupacji Niemcy. Jako powód podano, że trakcja przeszkadza w ruchach wojsk na wschód i musi zostać rozebrana.

Po wojnie były próby reaktywacji tarnowskiego tramwaju, ale ostatecznie pomysł ten nie doczekał się realizacji.

Podczas niedawnego remontu nawierzchni ulicy Krakowskiej w kostce umieszczono szyny tramwajowe, nawiązujące do tych, które istniały w tym miejscu przed laty.

Na ulicy Wałowej powstał symboliczny przystanek tramwajowy, a na pl. Sobieskiego stanęła replika tramwaju. Mieści się w niej lubiana kawiarnia, przy której wiele osób i turystów chętni robi sobie zdjęcia.

Kolekcja Marka Tomaszewskiego

Zachowało się wiele zdjęć i kart pocztowych z tarnowskim tramwajem. Pokaźną ich kolekcję posiada w swoich zbiorach Marek Tomaszewski, autor albumów o Tarnowie. Za jego zgodą prezentujemy część zdjęć z różnych okresów kursowania tramwaju po mieście.

od 12 lat
Wideo

Gazeta Lubuska. Winiarze liczą straty po przymrozkach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto