MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Ruch na drogach pod Tarnowem rośnie w zastraszającym tempie. Korki na autostradzie niedługo mogą być codziennością

Paweł Chwał
Paweł Chwał
W całym kraju pomiary ruchu były wykonywane w 2285 punktach. Pod Tarnowem m.in. na DK 73
W całym kraju pomiary ruchu były wykonywane w 2285 punktach. Pod Tarnowem m.in. na DK 73 Archiwum/gov.pl
Najnowsze badania natężenia ruchu na głównych drogach w rejonie Tarnowa nie napawają optymizmem. Korzysta z nich coraz więcej zmotoryzowanych, a to zwiastuje nieuchronne korki i pogorszenie bezpieczeństwa. Szansą na poprawę losu kierowców są nowe inwestycje na najbardziej zatłoczonych drogach.

Największe wzrosty ruchu na autostradzie A4

Największy wzrost liczby samochodów daje się we znaki na autostradzie A4, zwłaszcza w rejonie Krakowa. Ale również kierując się na wschód – w stronę Tarnowa, widać wyraźnie, że ruch na wybudowanej dekadę temu trasie w ostatnich latach bardzo się nasilił.

Odcinek A4 od Targowiska do Bochni pokonuje dziennie 46 050 pojazdów (wzrost o 50 proc. w stosunku do danych z poprzedniego liczenia pojazdów w 2015 r.), a od Bochni do Brzeska – 43 463 samochody, co stanowi wzrost o 63 proc.

O 33 proc. wzrosło natężenie ruchu na odcinku Brzesko-Tarnów Mościce i wynosi obecnie 31 368 pojazdów na dobę. Za to na autostradowej obwodnicy Tarnowa, czyli kilkunastokilometrowym odcinku pomiędzy węzłami w Wierzchosławicach i w Krzyżu odnotowano przyrost aż o 74 proc.! Według najnowszych pomiarów drogą przejeżdża 31 444 pojazdów na dobę, podczas gdy w 2015 r. doliczono się ich tylko 18 041.

- Wyniki badań pokazują dobitnie, że ogłoszona przez premiera i ministra infrastruktury decyzja o budowie dodatkowych trzecich pasów na autostradzie A4 do Tarnowa jest w pełni uzasadniona. Przy tak szybko rosnącym natężeniu ruchu na tej drodze, takie działania pozwolą na zwiększenie przepustowości ruchu i zapobiegną tworzeniu się ewentualnych zatorów – mówi Iwona Mikrut z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.

Most na Dunajcu zamknięty, więcej samochodów na DK 94

Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że wraz z oddaniem autostrady zmniejszy się ilość samochodów na DK 94. Najnowsze wyniki badań w większości zaprzeczają tej tezie. Przykładem zwłaszcza odcinek od Wojnicza do granicy Tarnowa. Ruch wzmógł się na nim aż o 62 proc. w porównaniu z 2015 r. i wynosi 23 444 pojazdy na dobę. Można domyślać się, że duży wpływ na to miało m.in. zamknięcie mostu na Dunajcu w Ostrowie, przez co wielu kierowców zmuszonych jest nadkładać drogi przez most w Zgłobicach.

To niedobra wiadomość dla mieszkańców Zgłobic, którzy od kilku lat domagają się przywrócenia lewoskrętów na DK 94 i przejazdu na wprost w kierunku Zbylitowskiej Góry. Blisko dwa lata temu blokowali nawet drogę próbując wymusić tę zmianę. Początkowo GDDKiA zapowiadała, że wraz z wybudowaniem autostrady i zmniejszeniem ruchu na DK 94 przejazd przez skrzyżowanie zostanie, choćby w części, ale przywrócony. Tak się jednak nie stało do dziś. Wpływ na to ma po części postawa sąsiadów ze Zbylitowskiej Góry, którzy obawiając się, że wraz z przywróceniem lewoskrętu ruch koło ich domów bardzo by się nasilił.

- Wobec tego, że nie ma porozumienia i jednomyślności w tej kwestii wśród mieszkańców temat został odłożony i na razie nie są podejmowane w tej kwestii żadne działania – przyznaje Grzegorz Kozioł, wójt gminy Tarnów.

Jadąc dalej na wschód DK 94, która pełni jednocześnie rolę południowej obwodnicy Tarnowa, ruch wprawdzie maleje, ale i tak jest większy niż w 2015 roku. Na odcinku do ulicy Tuchowskiej o 33 proc. (ponad 13 tys. pojazdów na dobę) oraz o 11 proc. pomiędzy ul. Tuchowską i wylotem ulicy Lwowskiej (niespełna 10 tys. pojazdów).

Jedynym wyjątkiem jest odcinek DK 94 pomiędzy Tarnowem a Pilznem, gdzie – jak wynika z badań – ruch nieznacznie zmalał. Drogą przejeżdża niewiele ponad 10 tysięcy pojazdów, z czego sporą część stanowią ciężarówki jadące od Jasła, Krosna i granicy ze Słowacją do węzła autostradowego w Tarnowie. Ten spadek byłby znaczący, gdyby udało się wybudować dodatkowy zjazd z A4 w rejonie Pilzna.

Ścisk na DK 73 od Lisiej Góry do Tarnowa

W przypadku DK 73 - od Szczucina do Tarnowa - wzrost natężenia ruchu wynosi kilkanaście procent. Do Lisiej Góry drogą przejeżdża ponad 11 tysięcy pojazdów dziennie, a od Lisiej Góry jest to już ponad 18 tysięcy samochodów na dobę, co związane jest z tym, że dochodzi dodatkowy ruch z drogi „mieleckiej”.

Pomiary ruchu stanowią jedną z najbardziej istotnych informacji o zarządzanej przez GDDKiA sieci. Na ich podstawie podejmowane są później decyzje dotyczące budowy nowych i przebudowy istniejących dróg: ich przekroju, geometrii i skrzyżowań. Ponadto określane są wskaźniki ekonomiczne decydujące o realizacji inwestycji, remontach oraz ich zakresie.

Według ostatnich pomiarów średni dobowy ruch na wszystkich drogach krajowych w Małopolsce wynosi 18 918 pojazdów. Tylko w województwie śląskim jest on większy, w pozostałych województwach jest mniejszy.

od 7 lat
Wideo

NATO na Ukrainie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto