George Culliforda pilotował samolot z 267 Dywizjonu RAF lecący z włoskiego Campo Casale podczas akcji zorganizowanej przez Armię Krajową nocą z 25 na 26 lipca 1944 r. Głównym zadaniem operacji było przewiezienie zdobytych nad Bugiem części rakiety balistycznej V-2, tajnej broni Hitlera. Na miejsce lądowania alianckiego samolotu wybrano pola w Wał Rudzie, nieopodal Radłowa, nazwane „Motylem”.
Podczas samej akcji sytuacja jednak bardzo się skomplikowała. Przez kilka dni padały ulewny deszcze, a podmokły grunt znacznie utrudniał działanie. Samolot zakopał się i nie mógł się wznieść. Dwie próby ruszenia maszyny zakończyły się niepowodzeniem. Rozważano nawet zniszczenie samolotu. Ostatecznie jednak wystartował, ale z uszkodzonym podwoziem. Operacja Most III zamiast 6 minut, jak pierwotnie zakładano, trwała niemal półtorej godziny. Tarnowski etap operacji wywozu V-2 polegał na przechowaniu części rakiety na terenie składu opału w miejscu obecnego dworca autobusowego i odwiezienie ich na lądowisko „Motyl”.
George Culliford, jako jeden z nielicznych cudzoziemców, został odznaczony orderem wojennym Virtuti Militari za szczególne zasługi bojowe
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?