Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejna szansa na odbudowę popularnej linii kolejowej "Szczucinki". PKP wpisały ją do planów sięgających 2040 roku

Robert Gąsiorek
Robert Gąsiorek
Obecny stan torowiska i obiektów przy dawnej Szczucince  pozostawia wiele do życzenia
Obecny stan torowiska i obiektów przy dawnej Szczucince pozostawia wiele do życzenia archiwum
Modernizacja linii kolejowej łączącej Tarnów ze Szczucinem znalazła się w planach inwestycji PKP na najbliższe dwudziestolecie. Odbyły się już konsultacje społeczne w tej sprawie. Swoje uwagi wnosić mogli mieszkańcy oraz samorządowcy.

FLESZ - Co zdrożeje w 2021 roku?

Ruch na linii kolejowej nr 115 na trasie Tarnów-Szczucin zamarł już ponad dwie dekady temu. Ostatni pociąg przejechał prze cała Powiśle dąbrowskie 2 kwietnia 2000 roku. Od tego czasu torowisko popada w ruinę. Szyny, albo zostały zdemontowane, albo są zarośnięte. Czynny pozostaje jedynie odcinek między Tarnowem, a Żabnem. Jeżdżą nim jednak tylko kilka razy w roku pociągi towarowe. Raz w roku trasę pokonuje także parowa lokomotywa w ramach Pociągu Retro.

- Polskie Linie Kolejowe dokonują bieżące naprawy na czynnym odcinku, zapewniające bezpieczne przejazdy składów - podkreśla Dorota Szalacha, rzecznik prasowy PKP PLK w Małopolsce.

PKP chce sprawdzić jak ważna jest dla mieszkańców "Szczucinka"

Być może w następnych latach kolejarze wezmą się za naprawę również torowiska biegnącego za Żabno, w kierunku Powiśla Dąbrowskiego. Modernizacja "Szczucinki" widnieje bowiem w dokumencie Polskich Linii Kolejowych pod nazwą: "Zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 roku". Szczegółów na temat przebudowy linii jest jednak niewiele.

- Dokument ma na celu wskazania priorytetowych inwestycji kolejowych. PKP na bieżąco prowadzi analizę potrzeb sieci kolejowej, by utrzymywać coraz sprawniejszą i bardziej przejezdną sieć kolejową między ważnymi dla gospodarki kraju i regionów miejscowościami - zaznacza Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Pod koniec jesieni minionego roku trwały konsultacje społeczne, w których można było zgłaszać uwagi dotyczące przebudowy "Szczucinki". Do PKP swoje opinie wysyłali mieszkańcy oraz samorządowcy.

Powrót "Szczucinki", ale tylko z dwoma postojami na Powiślu?

Na Powiślu Dąbrowskim temat przywrócenia linii kolejowej jest przyjmowany z dużymi nadziejami. Pamiętający jeszcze kursy pociągów między Szczucinem a Tarnowem z chęcią znów przejechaliby się licząca blisko 50 kilometrów trasą. Do dokumentu przygotowywanego przez PKP złożyli kilka uwag.

Wśród nich jest między innymi utworzenie nowych przystanków w Szczucinie, Lubaszu, Mędrzechowie, Wólce Grądzkiej i Sieradzy. Pojawiły się też propozycje m.in. przywrócenia stacji mijankowych w odstępach 10-kilometrowych, w Mędrzechowie, Dąbrowie Tarnowskiej, Żabnie, Łukowej oraz Klikowej w Tarnowie, co miałoby zwiększyłoby przepustowość linii kolejowej i stworzyło atrakcyjną ofertę przewozową.

Trochę inną wizję przebudowanej "Szczucinki" mają natomiast samorządowcy. Władze starostwa powiatowego są zdania, że pociąg mógłby się zatrzymywać jedynie na dwóch stacjach.

- Naszym zdaniem to miałaby być kolej podmiejska i najlepsze byłoby utworzenie połączenie w systemie "parkuj i jedź". Mieszkańcy mogliby dojeżdżać samochodami lub komunikacją autobusową do Dąbrowy Tarnowskiej i Szczucina i stamtąd podróżować dalej w kierunku Tarnowa - przekonuje Lesław Wieczorek, starosta dąbrowski.

PKP analizuje uwagi samorządów i mieszkańców w sprawie Szczucinki

Podobnego zdania jest burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej. Samorząd stolicy Powiśla ma opracowaną koncepcję parkingu Park&Ride, który miałby stanąć w rejonie dworca kolejowego.

- Stworzył się tam obszar, gdzie powstaje osiedle mieszkaniowe, dużo przedsiębiorców prowadzi tam sklepy czy też inną działalność. Myślimy, aby zrobić nowe połączenie tego terenu z rondem na obwodnicy, tak aby omijając centrum miast dostać się do trasy prowadzącej na Tarnów. Kursowanie pociągów jeszcze bardziej uatrakcyjni to miejsce - podkreśla Krzysztof Kaczmarski, burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej.

PKP prowadzi obecnie analizę zgłaszanych podczas konsultacji uwag.

- Kolejne działania i uwzględnienie wielu uwarunkowań między innymi z zakresu finansowania pozwolą szczegółowo określić, czy i w jakim zakresie będą realizowane poszczególne projekty, które są ujęte w konsultowanym dokumencie. Informacje z konsultacji, po analizie, będą na bieżąco wykorzystywane do poprawy warunków w zakresie przewozów pasażerskich i towarowych na sieci kolejowej. Będą również wykorzystywane w kontekście linii, które mają obsługiwać Centralny Port Komunikacyjny - mówi Mirosław Siemieniec z PKP PLK.

Planów przywrócenia "Szczucinki" było już kilka. Nie tak dawno blisko było uruchomienia szynobusu na trasie z Tarnowa do Dąbrowy Tarnowskiej. Samorządy nie doszły jednak ostatecznie do porozumienia w sprawie ich finansowania.

Polskie Linie Kolejowe zapewniają teraz, że plany odbudowy linii do Szczucina są poważnie traktowane. Trudno jednak powiedzieć kiedy inwestycja mogłaby zostać zrealizowana.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto