FLESZ - Ważna zmiana w certyfikatach covidowych!
Tarnowskie MPK przez ostatnie cztery lata realizowało dwa projekty, które uzyskały spore dofinansowanie unijne. Pierwszy z nich zakończył się zakupem 41 nowych autobusów za 40 mln złotych. Dodatkowo pojazdy MPK wyposażono m.in. w monitoring wizyjny czy tablice informacyjne.
Obecnie kończy się realizacja drugiego wielkiego projektu, na który tarnowska spółka otrzymała 6,5 mln zł unijnej dotacji. W jego ramach MPK za ponad 10 mln zł kupiło pięć nowych autobusów napędzanych gazem ziemnym CNG oraz wyposażyło pojazdy w nowoczesne systemy.
- W ten sposób bardzo odnowiliśmy długoletnie i słabo wyposażone autobusy. Można powiedzieć, że teraz naszym pojazdom niczego nie brakuje i są na światowym poziomie - przyznaje Anna Reising, prezes tarnowskiego MPK.
Nowoczesny system łączności w tarnowskich autobusach
Ostatnim elementem odnowy taboru była przeprowadzona w grudniu wymiana łączności radiowej na najnowocześniejszą, kodowaną, cyfrową radiostację opartą na standardzie DMR, podobną do tej, używanej przez służby mundurowe.
Cyfrowy system łączności radiowej zapewnia wysokiej jakości, wolne od zakłóceń połączenia głosowe pomiędzy dyspozytorem, autobusami i służbami technicznymi. Dodatkowo daje możliwość monitorowania pozycji pojazdów. Dużym atutem systemu jest dobra jakość rozmów, szczególnie ważna w głośnym otoczeniu, jaki nieraz panuje w autobusach.
Zainstalowany system składa się z komputera z aplikacją do obsługi administratora systemu i z komputera na stanowisku dyspozytora wraz z monitorem o wysokiej rozdzielczości. Ponadto w jego skład wchodzą radiotelefony mobilne.
Antena znajdująca się na dachu autobusu jest odporna na uderzenia o przeszkody, takie jak m.in. gałęzie drzew. Praca radiotelefonów może odbywać się od w temperaturze minus 30 do plus 60 stopni Celsjusza.
Defibrylatory w autobusach tarnowskiego MPK
W ramach unowocześnienia taboru już wcześniej w całej flocie wymienione zostały autokomputery, czyli jednostki zarządzające pracą wszystkich systemów informacyjnych autobusu.
Dzięki nowym autokomputerom system informacji pasażerskiej poszerzony został o pierwszą w Polsce integrację z systemem rowerów miejskich. Oznacza to, że pasażerowie, zbliżając się do stacji Tarnowskiego Roweru Miejskiego, otrzymują informację o ilości dostępnych tam rowerów. Informacja pasażerska obejmuje także dane o możliwych na konkretnym przystanku przesiadkach. Pasażer informowany jest, jakie linie autobusowe i kiedy odjeżdżają z każdego przystanku. Wszystkie autobusy doposażone zostały ponadto w kamery cofania, a w całym taborze zamontowany został zupełnie nowy system liczenia pasażerów.
Zakupiono również 16 defibrylatorów, dzięki temu w 25 procentach autobusów poruszających się po mieście, znajdują się urządzenia ratujące życie.
Bądź na bieżąco i obserwuj
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?