MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Tarnowskie MPK zakończyło proces unowocześniania taboru. Ostatnim elementem była wymiana systemu łączności

Robert Gąsiorek
Robert Gąsiorek
W ciągu ostatnich lat tarnowskie MPK wydało ponad 50 mln zł na modernizację taboru. Prawie 38 mln zł na ten cel stanowiło unijne dofinansowanie
W ciągu ostatnich lat tarnowskie MPK wydało ponad 50 mln zł na modernizację taboru. Prawie 38 mln zł na ten cel stanowiło unijne dofinansowanie archiwum/MPK Tarnów
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Tarnowie zakończyło trwający od kilku lat proces unowocześniania swojego taboru. Jego ostatnim elementem była wymiana radiostacji analogowej na cyfrową.

FLESZ - Ważna zmiana w certyfikatach covidowych!

od 16 lat

Tarnowskie MPK przez ostatnie cztery lata realizowało dwa projekty, które uzyskały spore dofinansowanie unijne. Pierwszy z nich zakończył się zakupem 41 nowych autobusów za 40 mln złotych. Dodatkowo pojazdy MPK wyposażono m.in. w monitoring wizyjny czy tablice informacyjne.

Obecnie kończy się realizacja drugiego wielkiego projektu, na który tarnowska spółka otrzymała 6,5 mln zł unijnej dotacji. W jego ramach MPK za ponad 10 mln zł kupiło pięć nowych autobusów napędzanych gazem ziemnym CNG oraz wyposażyło pojazdy w nowoczesne systemy.

- W ten sposób bardzo odnowiliśmy długoletnie i słabo wyposażone autobusy. Można powiedzieć, że teraz naszym pojazdom niczego nie brakuje i są na światowym poziomie - przyznaje Anna Reising, prezes tarnowskiego MPK.

Nowoczesny system łączności w tarnowskich autobusach

Ostatnim elementem odnowy taboru była przeprowadzona w grudniu wymiana łączności radiowej na najnowocześniejszą, kodowaną, cyfrową radiostację opartą na standardzie DMR, podobną do tej, używanej przez służby mundurowe.

Cyfrowy system łączności radiowej zapewnia wysokiej jakości, wolne od zakłóceń połączenia głosowe pomiędzy dyspozytorem, autobusami i służbami technicznymi. Dodatkowo daje możliwość monitorowania pozycji pojazdów. Dużym atutem systemu jest dobra jakość rozmów, szczególnie ważna w głośnym otoczeniu, jaki nieraz panuje w autobusach.

Zainstalowany system składa się z komputera z aplikacją do obsługi administratora systemu i z komputera na stanowisku dyspozytora wraz z monitorem o wysokiej rozdzielczości. Ponadto w jego skład wchodzą radiotelefony mobilne.

Antena znajdująca się na dachu autobusu jest odporna na uderzenia o przeszkody, takie jak m.in. gałęzie drzew. Praca radiotelefonów może odbywać się od w temperaturze minus 30 do plus 60 stopni Celsjusza.

Defibrylatory w autobusach tarnowskiego MPK

W ramach unowocześnienia taboru już wcześniej w całej flocie wymienione zostały autokomputery, czyli jednostki zarządzające pracą wszystkich systemów informacyjnych autobusu.

Dzięki nowym autokomputerom system informacji pasażerskiej poszerzony został o pierwszą w Polsce integrację z systemem rowerów miejskich. Oznacza to, że pasażerowie, zbliżając się do stacji Tarnowskiego Roweru Miejskiego, otrzymują informację o ilości dostępnych tam rowerów. Informacja pasażerska obejmuje także dane o możliwych na konkretnym przystanku przesiadkach. Pasażer informowany jest, jakie linie autobusowe i kiedy odjeżdżają z każdego przystanku. Wszystkie autobusy doposażone zostały ponadto w kamery cofania, a w całym taborze zamontowany został zupełnie nowy system liczenia pasażerów.

Zakupiono również 16 defibrylatorów, dzięki temu w 25 procentach autobusów poruszających się po mieście, znajdują się urządzenia ratujące życie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto