Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wysyp nowych rond skróci męki kierowców na ulicach Tarnowa?

Paweł Chwał
Czesław Majewski obok swojego domu. Gdy powstanie rondo, to - zgodnie z mapą - droga będzie przebiegać przez jego ogródek
Czesław Majewski obok swojego domu. Gdy powstanie rondo, to - zgodnie z mapą - droga będzie przebiegać przez jego ogródek Paweł Chwał
Miliony wyda w tym roku miasto na przerobienie korkujących się skrzyżowań w ronda. Pomoże to rozładować ruch m.in. na zatłoczonym przecięciu ulic Starodąbrowskiej i Wojska Polskiego oraz Hodowlanej i Mościckiego.

Wydostanie się z ulicy Hodowlanej w Mościckiego przez dużą część dnia graniczy z cudem. Problem mają zwłaszcza ci kierowcy, którzy chcą skręcić w kierunku centrum miasta. Niektórzy zniechęceni długim staniem zawracają i nadkładając drogi objeżdżają zator z drugiej strony, przez ulicę Wyszyńskiego.

- Hodowlana to nie jest jakaś tam zwykła ulica, ale typowo handlowa, na której zlokalizowanych jest kilkadziesiąt firm, sklepów i punktów usługowych oraz giełda kwiatowa. Przedsiębiorcy już od ośmiu lat zwracali się z prośbą o to, aby zastąpić skrzyżowanie z Mościckiego rondem. Najwyższy czas, aby wyjść naprzeciw im oraz tysiącom osób, które robią tam zakupy i psioczą, kiedy przychodzi im później stamtąd wyjechać - mówi Józef Gancarz, radny miejski, który wnioskował o ujęcie budowy ronda w tegorocznym budżecie miasta.

W planach magistratu na najbliższe miesiące jest również wprowadzenie ruchu okrężnego na niebezpiecznym skrzyżowaniu dwupasmowej ulicy Starodąbrowskiej oraz Wojska Polskiego.

- Zdajemy sobie sprawę z tego, że rondo może ograniczyć przepustowość Starodąbrowskiej. Niemniej jednak akurat takie rozwiązanie w tym miejscu ma więcej wad niż zalet. Dzięki niemu zwiększy się na pewno bezpieczeństwo, a osoby wyjeżdżające z okolicznych osiedli wreszcie będą mogły bez problemu włączyć się do ruchu - przekonuje Artur Michałek, kierownik Działu Organizacji Ruchu w Tarnowie.

Z wytyczeniem ronda na Starodąbrowskiej nie będzie większych problemów, gdyż miejsca jest tam wystarczająco dużo. Wprawdzie ma mieć ono charakter stały, ale swoim wyglądem przypominać będzie bardziej ronda tymczasowe, które zdają egzamin w trzech różnych lokalizacjach w mieście. - Tory jazdy wyznaczać będą zamontowane na jezdni separatory ruchu - tłumaczy Michałek.

Większe problemy będą z rondem na Hodowlanej i Mościckiego. Trzeba bowiem wejść w prywatny teren oraz przebudować instalacje podziemne, w tym główny kolektor, który zasila miasto w wodę. Jakby tego było mało, tuż obok znajduje się jeszcze linia kolejowa.

- Kto to widział, żeby rondo budować na tak małej przestrzeni? To będzie chyba pierwszy taki przypadek w Polsce, że zjazd z ronda będzie wybiegał bezpośrednio na przejazd kolejowy. Czy to w ogóle będzie bezpieczne? - pyta tarnowianin Andrzej Korus. Kamienica, w której mieszka, w pierwotnej koncepcji była przewidziana do wyburzenia, ale ostatecznie miasto wycofało się z tej części planu. - Przeliczyli koszty i chyba wtedy dopiero dotarło do nich, że nie stać ich na taki wydatek. Zresztą ja nigdzie stąd bym się nie wyniósł, nawet jakby dawali mi miliony - mówi mężczyzna.

Sąsiedzi planowanego ronda zwracają uwagę na to, że problem wyjazdu z ul. Hodowlanej rozwiązałoby ustawienie w tym miejscu sygnalizatorów świetlnych. - Byłoby to na pewno tańsze rozwiązanie i nie musiano by ingerować w prywatne działki - twierdzi pan Wiesław. Jego zdaniem, małe rondo, które stanąć ma na wylocie z Hodowlanej, będzie niczym innym, jak zawalidrogą. Problem, aby zmieścić się na nim, będą mieć zwłaszcza większe pojazdy, które jadą ul. Mościckiego.

Zarzuty te odpiera Artur Michałek..

- Rondo będzie zaprojektowane tak, aby bez problemu mogły przejechać nim autobusy. Ciężarówki na ul. Mościckiego to rzadkość, bo przecież przy przejeździe kolejowym i wjeździe w ul. Szujskiego jest znak zakazu wjazdu dla pojazdów powyżej 5 ton. Wyjątki dotyczą dostaw towarów do sklepu wielkopo-wierzchniowego i paliwa do stacji benzynowej, ale odbywa się to wyłącznie na podstawie odrębnych zezwoleń - tłumaczy.

Kolejne dwa ronda powstaną w ciągu ulic Elektryczna-Spokojna, które będą rozbudowane o dodatkowe pasy. Dzięki temu można będzie szybciej włączyć się do ruchu z al. Piaskowej oraz z ul. Klikowskiej. Nowe, dwa razy większe rondo od obecnego, powstanie też na skrzyżowaniu ulic Lwowskiej, Okrężnej i Marusarz.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Dlaczego za kółkiem puszczają nam nerwy?

Autor: Dzień Dobry TVN, x-news

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto