FLESZ - Rosjanie ostrzelali okolice Lwowa
Tarnów w ostatnich czterech latach mocno inwestował w odnowę taboru MPK. Dzięki 40 mln zł unijnej dotacji, która wyniosła w sumie ponad 40 mln złotych, do miejskiej spółki trafiło kilkadziesiąt nowoczesnych autobusów. W efekcie większość taboru to zaledwie kilkuletnie pojazdy.
A jednak codziennie bram zajezdni nie opuszcza nawet jedna trzecia z nich.
- Niszczeją, zamiast zarabiać. Stojąc na zajezdni też sporo kosztują, bo trzeba opłacić ubezpieczenie, a co pół roku wykonywane są przeglądy, które kosztują więcej niż w przypadku auta osobowego. I ktoś musi wyłożyć na to pieniądze - mówi nam jeden z kierowców tarnowskiego MPK, który prosi o zachowanie anonimowości.
Zerwanie umowy Tarnowa z gminami odbija się miastu czkawką
Taki stan to efekt zerwanej pod koniec 2020 r. umowy pomiędzy miastem, a gminami Tarnów, Pleśna i Lisia Góra, gdzie przez kilkadziesiąt lat kursowały autobusy tarnowskiego MPK. Powodem były rozbieżności dotyczące finansowania kursów. W efekcie doszło do radykalnych cięć w rozkładach jazdy, a tabor MPK rocznie pokonuje o około milion kilometrów mniej, niż przed zerwaniem umowy z gminami. Z pracą na początku 2021 roku pożegnało się ponad 20 pracowników przewoźnika.
- To był błąd, który odbija się miastu czkawką. Jest nie tylko utrudnieniem dla mieszkańców sąsiednich gmin, ale również dla tarnowian - ocenia Mirosław Biedroń, radny Rady Miejskiej w Tarnowie z klubu PiS.
Diagnoza znajduje potwierdzenie w projekcie "Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Tarnowa", który na zlecenie Zarządu Dróg i Komunikacji w Tarnowie przygotował zespół specjalistów z krakowskiej firmy Via Vistula. Dokument przygotowany kosztem ponad 186 tysięcy złotych punktuje dobre, ale i słabe strony transportu zbiorowego w Tarnowie.
Wśród pozytywów wymieniono m.in. nowoczesny tabor, gęstą sieć i dostępność przystanków autobusowych oraz system informacji pasażerskiej.
Słabe strony komunikacji miejskiej w Tarnowie
Wśród minusów przeważają właśnie te związane z brakiem współpracy miejskiej komunikacji z transportem gminnym. Autorzy wskazali brak całkowitej integracji taryfowo-biletowej zwłaszcza pomiędzy Gminną
Komunikacją Publiczną, a komunikacją publiczną w Tarnowie, brak porozumienia pomiędzy komunikacją miejską, a
komunikacją w gminach ościennych oraz słabą koordynację czasową rozkładów jazdy.
Zwracają również uwagę na niską częstotliwość kursowania autobusów w Tarnowie w godzinach szczytów komunikacyjnych.
- Są takie kursy, że pasażerowie nie mieszczą się w autobusie. Tak się dzieje na liniach 0, 9, 30, ale i na "trójce" czasami spotyka się takie sytuacje - przyznaje kierowca MPK.
W dokumencie poświęconym mobilności po stronie porażek zapisano też m.in brak buspasów, ale również tzw. martwe strefy, a więc dzielnice Tarnowa, do których autobusy kursują zbyt rzadko.
Komunikacyjny zimny prysznic w Tarnowie
Co na to Zarząd Dróg i Komunikacji? Zapowiada zmiany, ale czy rewolucyjne? Na początek zwrócił się do okolicznych gmin o wprowadzenie wspólnego biletu na przejazdy komunikacją miejską i gminną.
- Chodzi o jedną politykę taryfową, żeby można było bez problemu przesiadać się z autobusu komunikacji gminnej do autobusu komunikacji miejskiej zgodnie z jedną - wyjaśnia Artur Michałek, dyrektor ZDiK.
Jest też zapowiedź budowy pierwszego buspasa - od skrzyżowania ul. Sikorskiego z Mościckiego do przystanku przy fontannie kosmicznej oraz kolejnego - od węzła przesiadkowego na ul. Krakowskiej do ul. Narutowicza.
O zwiększaniu częstotliwości kursów na razie nikt nie mówi, o zwiększaniu dostępności na osiedlach - również. Nie tak dawno wrócił pomysł wprowadzenia darmowej komunikacji, ale kosztem innych wydatków z budżetu.
- Mam nadzieję, że ten raport będzie zimnym prysznicem dla władz miasta, które zmienią swoje spojrzenie i wrócą również do współpracy międzygminnej - komentuje Mirosław Biedroń.
Konsultacje społeczne z mieszkańcami
W sprawie projektu “Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gminy Miasta Tarnowa” mógł się wypowiedzieć każdy mieszkaniec miasta. Uwagi, wnioski i opinie można zgłaszać jeszcze do piątku (do 13 maja), wypełniając specjalny formularz, który można pobrać tutaj a następnie przesłać go na adres email: [email protected].
Projekt "Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gminy Miasta Tarnowa” dostępny jest pod tym linkiem
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Największe wpadki inwestycyjne ostatnich lat w Tarnowie i regionie [ZDJĘCIA]
- Tarnów u stóp Tatr w obiektywie Radka Iwanickiego [ZDJĘCIA]
- Na zbiorniku w Skrzyszowie będzie można wędkować. Widoków na kąpielisko brak ZDJĘCIA
- TOP największych pracodawców z Tarnowa i okolic. Tu pracuje kilkanaście tysięcy osób
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?