Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tarnów: Sztuczna inteligencja zlikwiduje nam korki

Andrzej Skórka
Kierowcy są pewni, że dwie sygnalizacje świetlne na krótkim odcinku utrudnią płynny ruch
Kierowcy są pewni, że dwie sygnalizacje świetlne na krótkim odcinku utrudnią płynny ruch Fot. Andrzej Skórka
Przebicie ulicy Starodąbrowskiej do Gumniskiej w Tarnowie ma ułatwić wyjazd z centrum na południe miasta i regionu. Dwie sygnalizacje świetlne na odcinku kilkudziesięciu metrów mogą jednak skutecznie pogrzebać tę ideę. Oddanie nowej drogi do ruchu i włączenie sygnalizacji może nastąpić jeszcze przed Nowym Rokiem

Nowy most nad Wątokiem jest gotowy, podobnie jak drogi dojazdowe. Na trasie kolejnego odcinka "przebicia" ulicy Starodąbrowskiej wyrosło jednak kuriozum - dwie sąsiadujące sygnalizacje świetlne. Jedna już działa - na skrzyżowaniu Lwowskiej i Starodąbrowskiej, a na przejazd przez to miejsce już teraz długo się czeka. Druga czeka na włączenie - u zbiegu Starodąbrowskiej i Kołłątaja. Dzieli je dystans zaledwie 85 metrów.

- Jak komuś mogło do głowy wpaść coś takiego? - dziwi się pan Zbigniew, lokator bloku obok nowej drogi. - Obawiam się, że będziemy mieć niedługo pod samymi oknami regularne korki i smród spalin.

- Odległość rzeczywiście jest niewielka, dlatego zastosowany zostanie wspólny system sterowania - mówi Zdzisław Musiał, miejski inżynier ruchu i dyrektor Tarnowskiego Zarządu Dróg Miejskich. Podkreśla, że w przypadku ulicy Krakowskiej, przy okazji otwierania Galerii Tarnovia, skoordynowanie sygnalizatorów zapobiegło większym zatorom .

Starodąbrowska-Lwowska to jednak większe skrzyżowanie i aż cztery cykle zmiany świateł. Dlatego budujący "przebicie" Strabag sięga po pomoc aż w Niemczech. To stamtąd sprowadzono sterowniki, które za kilka dni mają dostosowywać kolor świateł na skrzyżowaniach do panującego ruchu. Sprzęt wystartuje z danymi zaaplikowanymi mu z matematycznych symulacji ruchu w tej części miasta.

- To system najnowszej generacji, oparty na modelu genetycznym. Przez pierwszych 30 dni będzie zbierał dane ze skrzyżowań i "uczył się" optymalnie kierować ruchem - mówi Zdzisław Musiał. - Po tym okresie bazować będzie już na własnych obliczeniach i prognozach.

Miastu marzy się wpięcie wszystkich kilkudziesięciu sygnalizacji w mieście w jeden "inteligentny" system. Na razie problemem są jednak ewentualne koszty, przekraczające 20 milionów złotych. Ale już teraz remontowane w Tarnowie sygnalizatory przystosowywane są do przyszłej współpracy z jednym elektronicznym mózgiem umiejącym panować nad korkami w całym mieście. Potrafi, bazując na danych zbieranych z ulic przez sieć czujników, przewidywać natężenie ruchu samochodowego z kilkuminutowym wyprzedzaniem i uprzedzać potencjalne problemy.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto