Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tarnów. Będzie dodatkowy węzeł na A4 i łącznik autostradowy z DK 94. Są chętni na opracowanie koncepcji wschodniej obwodnicy w nowym miejscu

Paweł Chwał
Paweł Chwał
Nowa droga odciążyć ma Tarnów z uciążliwego ruchu tranzytowego, który prowadzi przez miasto w kierunku Pilzna i Jasła
Nowa droga odciążyć ma Tarnów z uciążliwego ruchu tranzytowego, który prowadzi przez miasto w kierunku Pilzna i Jasła Paweł Chwał
Dziesięć ofert wpłynęło na ogłoszony przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przetarg na opracowanie dokumentacji nowej drogi, która połączy DK 94 z autostradą pomiędzy Tarnowem a Dębicą wraz z dodatkowym węzłem na A4. Inwestycja pełnić ma rolę wschodniej obwodnicy Tarnowa, której budowa na granicy miasta i Woli Rzędzińskiej ostatecznie nie doszła do skutku.

Nowy węzeł na A4 mógłby powstać w połowie drogi z Tarnowa do Dębicy

Odległość pomiędzy istniejącymi obecnie węzłami Tarnów Północ i Dębica Zachód na A4 wynosi ok. 30 kilometrów. Dodatkowy węzeł autostradowy planowany jest pośrodku – na granicy Małopolski i Podkarpacia, a prowadząca do niego droga umożliwiłaby szybszy dojazd do A4 dla samochodów jadących DK 73 od strony Krosna, Jasła i Pilzna. Większość z nich, w tym mnóstwo ciężarówek, kieruje się na Tarnów, przejeżdżając przez duże osiedla mieszkaniowe. Nowa droga uwolniłaby miasto zwłaszcza od uciążliwego ruchu tranzytowego, pełniąc rolę wschodniej obwodnicy, o budowie której mówi się już od ponad dekady.

Łącznik ma mieć ok. 10 km długości, a jego budowa w całości zostanie sfinansowana przez państwo, no co nie pozwalał wcześniej uzgodniony przebieg obwodnicy na granicy miasta i Woli Rzędzińskiej.

- Decyzja o tym, czy droga będzie miała przekrój jedno- czy dwujezdniowy, zostanie podjęta na podstawie analizy i prognozy ruchu, wykonywanej w ramach zleconego opracowania. Projektanci zaproponują kilka wariantów jej przebiegu do wyboru, które przedstawimy lokalnej społeczności i samorządom – tłumaczy Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie.

Kolejnym krokiem będzie uzyskanie dla niego decyzji środowiskowej oraz wykonanie badań geologicznych. - Termin przewidziany na wykonanie dokumentacji to 42 miesiące od podpisania umowy – dodaje Kacper Michna.

Dziesięciu chętnych na przygotowanie koncepcji wschodniej obwodnicy Tarnowa w nowym przebiegu

Oferty, które wpłynęły do przetargu na opracowanie „Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla obwodnicy Tarnowa, kształtują się od 7,6 do ponad 13 mln zł. Na sfinansowanie tego zamówienia GDDKiA zaplanowała w swoim budżecie ponad 8,7 mln zł.

- Komisja przetargowa rozpocznie teraz ocenę złożonych ofert. W ciągu trzech miesięcy powinniśmy poznać wykonawcę, który złożył najkorzystniejszą propozycję opracowania STEŚ-R – wyjaśnia Kacper Michna.
 
Obwodnica w nowym wariancie powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, którego realizacja przypada na lata 2020-2030.

Średnia cena piwa będzie szła w górę

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto