Tarnów. Będzie dodatkowy węzeł na A4 i łącznik autostradowy z DK 94. Są chętni na opracowanie koncepcji wschodniej obwodnicy w nowym miejscu

Paweł Chwał
Paweł Chwał
Nowa droga odciążyć ma Tarnów z uciążliwego ruchu tranzytowego, który prowadzi przez miasto w kierunku Pilzna i Jasła
Nowa droga odciążyć ma Tarnów z uciążliwego ruchu tranzytowego, który prowadzi przez miasto w kierunku Pilzna i Jasła Paweł Chwał
Dziesięć ofert wpłynęło na ogłoszony przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przetarg na opracowanie dokumentacji nowej drogi, która połączy DK 94 z autostradą pomiędzy Tarnowem a Dębicą wraz z dodatkowym węzłem na A4. Inwestycja pełnić ma rolę wschodniej obwodnicy Tarnowa, której budowa na granicy miasta i Woli Rzędzińskiej ostatecznie nie doszła do skutku.

Nowy węzeł na A4 mógłby powstać w połowie drogi z Tarnowa do Dębicy

Odległość pomiędzy istniejącymi obecnie węzłami Tarnów Północ i Dębica Zachód na A4 wynosi ok. 30 kilometrów. Dodatkowy węzeł autostradowy planowany jest pośrodku – na granicy Małopolski i Podkarpacia, a prowadząca do niego droga umożliwiłaby szybszy dojazd do A4 dla samochodów jadących DK 73 od strony Krosna, Jasła i Pilzna. Większość z nich, w tym mnóstwo ciężarówek, kieruje się na Tarnów, przejeżdżając przez duże osiedla mieszkaniowe. Nowa droga uwolniłaby miasto zwłaszcza od uciążliwego ruchu tranzytowego, pełniąc rolę wschodniej obwodnicy, o budowie której mówi się już od ponad dekady.

Łącznik ma mieć ok. 10 km długości, a jego budowa w całości zostanie sfinansowana przez państwo, no co nie pozwalał wcześniej uzgodniony przebieg obwodnicy na granicy miasta i Woli Rzędzińskiej.

- Decyzja o tym, czy droga będzie miała przekrój jedno- czy dwujezdniowy, zostanie podjęta na podstawie analizy i prognozy ruchu, wykonywanej w ramach zleconego opracowania. Projektanci zaproponują kilka wariantów jej przebiegu do wyboru, które przedstawimy lokalnej społeczności i samorządom – tłumaczy Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie.

Kolejnym krokiem będzie uzyskanie dla niego decyzji środowiskowej oraz wykonanie badań geologicznych. - Termin przewidziany na wykonanie dokumentacji to 42 miesiące od podpisania umowy – dodaje Kacper Michna.

Dziesięciu chętnych na przygotowanie koncepcji wschodniej obwodnicy Tarnowa w nowym przebiegu

Oferty, które wpłynęły do przetargu na opracowanie „Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla obwodnicy Tarnowa, kształtują się od 7,6 do ponad 13 mln zł. Na sfinansowanie tego zamówienia GDDKiA zaplanowała w swoim budżecie ponad 8,7 mln zł.

- Komisja przetargowa rozpocznie teraz ocenę złożonych ofert. W ciągu trzech miesięcy powinniśmy poznać wykonawcę, który złożył najkorzystniejszą propozycję opracowania STEŚ-R – wyjaśnia Kacper Michna.
 
Obwodnica w nowym wariancie powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, którego realizacja przypada na lata 2020-2030.

Średnia cena piwa będzie szła w górę

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie