Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Takiego mostu w Małopolsce dotąd nie było! Nad Dunajcem koło Tarnowa powstaje jeden z najdłuższych mostów w Polsce. Zdjęcia z placu budow

Paweł Chwał
Paweł Chwał
W ostatnich dniach udało się połączyć dwa fragmenty najdłuższego, liczącego 185 metrów przęsła mostu, które budowano sukcesywnie z jednej i drugiej strony rzeki
W ostatnich dniach udało się połączyć dwa fragmenty najdłuższego, liczącego 185 metrów przęsła mostu, które budowano sukcesywnie z jednej i drugiej strony rzeki Stanisław Siekierski
To najważniejszy element powstającego nowego połączenia Tarnowa z autostradą A4. Nowo budowany most nad Dunajcem pomiędzy Ostrowem i Kępą Bogumiłowicką będzie najdłuższym w Małopolsce i jednym z najdłuższych w kraju.

Spis treści

Najdłuższy most w Małopolsce powstaje koło Tarnowa

Most, który połączy dwa brzegi Dunajca, będzie o ponad sto metrów dłuższy niż przeprawa, którą wybudowano na Wiśle w Krakowie, w ciągu drogi ekspresowej S7, uchodzącej za najdłuższą w Małopolsce.

Most, który budowany jest pod Tarnowem, będzie miał 813 metrów długości.

W dodatku posiada najdłuższe w Polsce przęsło – o długości 185 metrów, realizowane w technologii tzw. betonowania nawisowego.

Inwestycja od początku budzi ogromne emocje - nie tylko z powodu rozmiarów gigantycznej konstrukcji, ale również zastosowanej technologii.

Proces budowy ustroju nośnego postępował sukcesywnie naprzód z obu stron mostu przy wykorzystaniu specjalnych wózków CVS. Co tydzień po jednej i drugiej stronie „dokładany” był kolejny, kilkumetrowy fragment przęsła.

Połączono je przed kilkoma dniami nad przepływającym Dunajcem. Trwa właśnie betonowanie tzw. zwornika, w miejscu zamknięcia łuku.

- Do wykonania pozostaną jeszcze podobne połączenia w rejonie przyczółków, ale to nastąpi najprawdopodobniej w grudniu, pod warunkiem że nie przyjdą jakieś potężne mrozy i pogoda pozwoli na betonowanie – wyjaśnia Robert Górecki, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie do spraw inwestycji.

Tarnów zyska kolejny most na Dunajcu i łącznik z A4

Most stanowi najdroższy i jednocześnie najbardziej skomplikowany element całego projektu budowy łącznika autostradowego.

W ramach inwestycji przebudowywana jest także ulica Witosa. Budowane jest nowe, duże rondo w Kępie Bogumiłowickiej, z którego można będzie zjechać na oddany pół roku temu most (powiatowy) w Ostrowie, kierując się w kierunku Wierzchosławic i Radłowa, lub skręcić na powstający właśnie most, który prowadzić będzie bezpośrednio do węzła autostradowego.

Kierowcy nie będą musieli już błądzić wąskimi, gminnymi drogami, aby dojechać do A4. Zaawansowanie robót wynosi w tym momencie 60 procent.

- Wykonawca napotkał problemy w terenie i z dostawą materiałów, ale mamy nadzieję, że ma je już za sobą. W najbliższych dniach rozpoczną się prace przy utwardzaniu i stabilizacji gruntu pod drugą nitką przebudowywanej drogi – tłumaczy Robert Górecki.

Kiedy koniec budowy kolejnego mostu na Dunajcu koło Tarnowa?

Obowiązująca umowa zakłada zakończenie prac do 30 czerwca przyszłego roku, ale wykonawca wystąpił o przedłużenie terminu realizacji inwestycji. Łącznik z nowym mają być gotowe na przełomie III i IV kwartału przyszłego roku, aby województwo małopolskie mogło rozliczyć ponad 100-milionową dotację. Musi to zrobić do końca 2023 roku.

Kryzys energetyczny

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto