Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powiat tarnowski. Jest pomysł na nową drogę, która skróciłaby dojazd do Tarnowa, DK 94 i autostrady A4. Z Lubczy przez Świniogórę do Ładnej

Paweł Chwał
Paweł Chwał
Nowa droga pokrywałaby się niemal w połowie z istniejącymi: powiatowymi i gminnymi, przez co koszty jej budowy byłyby mniejsze. Dla jadących od Lubczy i Woli Lubeckiej byłby to duży skrót do Tarnowa i autostrady
Nowa droga pokrywałaby się niemal w połowie z istniejącymi: powiatowymi i gminnymi, przez co koszty jej budowy byłyby mniejsze. Dla jadących od Lubczy i Woli Lubeckiej byłby to duży skrót do Tarnowa i autostrady Archiwum/Mapy Google
Jest porozumienie gmin Skrzyszów i Ryglice w sprawie budowy drogi, która ma lepiej skomunikować je z DK 94 oraz autostradą A4. Nowa trasa biegłaby częściowo po istniejących drogach powiatowych, gminnych oraz będących własnością nadleśnictwa. Dzięki temu koszty inwestycji byłyby mniejsze, niż budowa "od zera".

Szansa na nowe połączenie gminy Ryglice i Skrzyszów z DK 94 i A4

Planowana droga biegnąć ma od Ładnej, przez Szynwałd-Świniogórę, Zalasową przy granicy ze Zwiernikiem do Woli Lubeckiej i Lubczy, dochodząc do granicy z Dzwonową na Podkarpaciu.

Jej całkowita długość wyniosłaby 23 kilometry, z czego 11 km to istniejące drogi powiatowe, które nie wymagałyby aż tak dużych nakładów inwestycyjnych.

W przypadku pozostałych 12 km, należałoby podnieść standard istniejących dróg gminnych do wymaganego dla dróg powiatowych. Jest już wstępna deklaracja starosty tarnowskiego, że powiat włączy się w projekt i będzie jego liderem. Nowa droga docelowo byłaby bowiem utrzymywana przez starostwo.

Przejazd z Lubczy do Tarnowa przez Zalasową, Szynwałd i Skrzyszów zajmuje w tym momencie około pół godziny, a do pokonania jest ponad 30 kilometrów. Nowa droga zmniejszyłaby ten dystans o jedną trzecią, a przy okazji skróciłby się też znacznie czas przejazdu.

Łatwiejszy dojazd do atrakcji turystycznych

Na nowym połączeniu zyskaliby również mieszkańcy przysiółków, oddalonych od centrów wsi, m.in. Zalasowej przy granicy ze Zwiernikiem, czy Świniogóry w Szynwałdzie.

- Nowa droga z jednej strony przybliżyłaby gminy Ryglice i Skrzyszów do Tarnowa oraz do autostrady, a z drugiej otwierałby je na nowe możliwości rozwoju, w tym jeszcze szerzej dla ruchu turystycznego – mówi Paweł Augustyn, burmistrz Ryglic.

Dzięki nowej drodze można byłoby wygodnie dojechać, również rowerem, m.in. na górę Kokocz, gdzie planowana jest budowa najwyższej w regionie wieży widokowej z przeszklonymi tarasami, obserwatorium i tyrolką czy do kompleksu rekreacyjno-wypoczynkowego i centrum pszczelarstwa, które chce stworzyć w Świoniogórze gmina Skrzyszów.

- Dzięki budowie alternatywnego połączenia zmniejszyłyby się ruch na coraz bardziej zatłoczonej drodze, która biegnie przez Szynwałd i Skrzyszów, a to przełożyłoby się dodatkowo na poprawę bezpieczeństwa, co ma niebagatelne znaczenie - zauważa Marcin Kiwior, wójt Skrzyszowa.

To kolejne podejście do budowy drogi

W pierwszej kolejności planowane jest wykonanie koncepcji nowego połączenia drogowego. A dopiero potem czynione mają być wspólne starania o pozyskanie środków na ten cel z funduszy rządowych lub unijnych.

Pomysł po części powiela się z przedstawianymi wcześniej planami budowy alternatywnej dla DK 73 drogi, która mogłaby mieć nawet standard trasy ekspresowej w kierunku Gorlic i Jasła.

Coraz chętniej kupujemy na marketplace’ach? Bez względu na wiek

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto