Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Planują zupełnie nowy wariant obwodnicy, która odciąży Tarnów. GDDKiA wybrała firmę, która zaproponuje przebieg drogi i wykona dokumentację

Andrzej Skórka
Andrzej Skórka
Planowana obwodnica będzie fragmentem DK 73, który połączy autostradę A4 z DK 94
Planowana obwodnica będzie fragmentem DK 73, który połączy autostradę A4 z DK 94 Archiwum GDDKiA
W ciągu czterech lat gotowe powinno być studium budowy obwodnicy, która wyprowadzi ruch tranzytowy ze wschodniej części Tarnowa. GDDKiA rozstrzyga przetarg na opracowanie dokumentacji. Droga oraz nowy węzeł na A4 planowane są na granicy Małopolski i Podkarpacia.

Według założeń GDDKiA obwodnica będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości około 10 kilometrów. Połączy nowy węzeł A4 z DK 94 i stanowić będzie fragment DK 73.

Nowa obwodnica ma wyprowadzić tranzyt z Tarnowa

- Decyzja o tym, czy droga będzie miała przekrój jedno- czy dwujezdniowy, zostanie podjęta na podstawie analizy i prognozy ruchu, wykonywanej w ramach opracowania STEŚ-R – informuje Monika Skrzydlewska.

W przetargu na wykonanie studium najkorzystniejszą ofertę złożył MULTICONSULT Polska Sp. z o.o, z ceną ponad 8,4 mln zł. Pozostali oferenci mają jeszcze 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań.

Projektanci mają zaproponować kilka wariantów przebiegu drogi do konsultacji z mieszkańcami i samorządami. Dokumentacja powinna być gotowa w ciągu 42 miesięcy od podpisania umowy.

Dopiero wówczas tak naprawdę znane będą brane pod uwagę lokalizacje nowego węzła A4 oraz nowego odcinka DK 73. Założono, że obwodnica umożliwi wyprowadzenie z Tarnowa ruchu tranzytowego z DK 73 w kierunku autostrady, ale również skróci dojazd do autostrady z Pilzna i Jasła an Podkarpaciu.

GDDKiA zapowiada, że dla optymalnego pod względem środowiskowym, społecznym, ekonomicznym i technicznym wariantu wystąpi o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Wschodnia obwodnica Tarnowa

Wcześniej przez lata prowadzono prace projektowe i wydawano decyzje dotyczące budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa. Drogę tyczono na granicy Tarnowa i gminy Tarnów. Choć wszystkie formalności doprowadzono do finału, budowy trasy nie rozpoczęto.

Poszło o rozbieżności co do zasad finansowania inwestycji. Według GDDKiA, Tarnów – jako miasto na prawach powiatu – powinien pokryć nieco ponad połowę kosztów budowy trasy, ponieważ 56 proc. jej długości zaplanowano w granicach administracyjnych miasta.

Szacunki sprzed trzech lat mówiły o wydatku rzędu ponad 300 mln zł. Samorząd Tarnowa odpowiadał, że nie stać go na taką inwestycję i liczył na jej sfinansowanie w całości z budżetu państwa.

We wrześniu 2022 roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk popisał decyzję o przystąpieniu do prac przygotowawczych w sprawie wytyczenia drogi omijającej Tarnów w zupełnie nowej lokalizacji.

Jak wówczas szacowano, nowa droga miałaby powstać w ciągu 8-10 lat.

Tarnów przygotowuje się do Igrzysk Europejskich

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto