Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kontrowersje wokół obwodnicy Tuchowa. Zarząd Dróg Wojewódzkich pyta wykonawcę o zastosowanie pyłów do budowy nasypu będącego wałem Białej

Paweł Chwał
Paweł Chwał
Nasypy drogowe obwodnicy Tuchowa pełnić mają jednocześnie rolę wałów przeciwpowodziowych. Do ich budowy użyto m.in. pyłów
Nasypy drogowe obwodnicy Tuchowa pełnić mają jednocześnie rolę wałów przeciwpowodziowych. Do ich budowy użyto m.in. pyłów Paweł Chwał
Wykorzystanie mieszanki popiołowo-żużlowej do budowy nasypu obwodnicy Tuchowa wciąż budzi duże emocje. Po tym, jak napisaliśmy o wątpliwościach mieszkańców dotyczących użycia tego materiału i pokazaliśmy uszkodzenia, które w nasypach wyrządziła woda, Zarząd Dróg Wojewódzkich zwrócił się do wykonawcy inwestycji z wnioskiem o powtórne wyjaśnienie tej kwestii.

Mieszkańcy Tuchowa obawiają się o wytrzymałość wału usypanego z popiołów

Sprawa jest o tyle istotna i drażliwa, że nasyp obwodnicy pełni jednocześnie rolę wału przeciwpowodziowego na rzece Biała.

- Mieszanka popiołowo-żużlowa z Elektrowni Enea Połaniec (i z innych również) może być stosowana tylko do budowy dolnych warstw nasypów, na terenach niezalewowych, powyżej maksymalnego poziomu wód gruntowych i poza strefą przemarzania. Mieszanka jest o bardzo drobnym uziarnieniu 0-2, miejscami 0-4, co jeszcze bardziej pogarsza jej właściwości podczas oddziaływania wody, gdyż nie posiada ona szkieletu z frakcji grubszych na przykład 4-8 mm lub 4-16 mm – alarmuje nasz Czytelnik powołując się na specjalistyczne opracowania.

Jego zdaniem, wykorzystanie pyłu do umocnienia wału doprowadzi do tego, że będzie on rozmywany po każdej intensywnej ulewie lub wystąpieniu Białej z koryta. Dowodzi, że tak stało się na przełomie sierpnia i września.

- Ryzyko katastrofy budowlanej i przerwanie wału przeciwpowodziowego jest bardzo wysokie. Jedyną możliwością naprawy jest wyburzenie wału przeciwpowodziowego i wybudowanie go od nowa zgodnie z obowiązującymi przepisami - dodaje.

Po tym, jak opisaliśmy sprawę na łamach "Gazety Krakowskiej" Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie zwrócił się do firmy Strabag - wykonawcy obwodnicy - o powtórne wyjaśnienie, czy mieszanka popiołowo-żużlowa mogła zostać zastosowana do budowy nasypu.

- Jednostka projektowa wykonawcy robót potwierdziła wcześniejsze stanowisko w przedmiocie sprawy, że do budowy nasypów i wału przeciwpowodziowego użyto właściwego materiału – informuje nas Agnieszka Ćwiertniewicz, rzeczniczka ZDW w Krakowie.

W podobnym tonie wypowiadają się również, w oświadczeniu przesłanym redakcji "Gazety Krakowskiej" przedstawiciele firmy Strabag. Podkreślają, że materiał do budowy nasypu został zatwierdzony przez zamawiającego, czyli ZDW.

- Po wykonaniu prac konstrukcyjnych wał będzie zahumusowany i obsiany mieszanką traw, które wzmocnią zewnętrzną warstwę. W miejscach newralgicznych przewidziane jest dodatkowe zabezpieczenie skarp nasypów – pisze Maciej Tomaszewski z firmy Strabag.

Jak wyjaśnia, podczas sierpniowo-wrześniowych ulew brygady robocze wykonawcy znajdowały się cały czas na budowie, monitorowały zagrożenie, udrażniały spływ wód. - Nastąpiło nieznaczne rozmycie skarp w rejonie ronda przy ulicy Ryglickiej oraz uszkodzony został niedokończony zjazd. Nie stanowi to jednak zagrożenia dla konstrukcji nasypów. Odcinek drogi pełniący rolę wału przeciwpowodziowego nie doznał uszkodzeń – podkreśla Maciej Tomaszewski.

Niepokoje mieszkańców podsyca fakt, że przed laty o Strabagu głośno było przy okazji afery towarzyszącej budowie jednej z linii szybkiego tramwaju w Krakowie. Dojść miało wówczas do fałszowania przez ludzi związanych z firmą dokumentów i stosowania materiałów tańszych niż zaprojektowane. W sprawie skazanych zostało wtedy 14 osób.

Ryglicka zamknięta od mostu do ronda

W środę – 20 października w Tuchowie rozpoczęła się przebudowa odcinka ulicy Ryglickiej – od skrzyżowania z ul. Tarnowską przy starym moście do nowo wybudowanego ronda. W związku z prowadzonymi pracami nie ma w tym miejscu przejazdu.
Objazd wyznaczony został ul. Tarnowską i Partyzantów do Zalasowej, a następnie przez Ryglice, Uniszową i Bistuszową. Mieszkańcy mogą korzystać z tymczasowego obejścia drogą gminną nad budowanym rondem w kierunku ul. Wysokiej. Droga w kierunku Ryglic będzie zamknięta co najmniej do 29 października. Związane jest to m.in. z budową muru oporowego przy Białej i przebudową drogi do standardu drogi wojewódzkiej. Ta zostanie w tym miejscu dodatkowo podwyższona, co ma zapobiec zalewaniu jej przez rzekę, co wielokrotnie zdarzało się w przeszłości.

Już wiadomo, że obwodnicy z powodu nawalnych deszczy i uszkodzeń, które spowodowały nie uda się oddać do użytku z końcem tego roku. Nowy termin zakończenia inwestycji nie został jeszcze określony. Przygotowywany jest w tej sprawie wniosek przez wykonawcę.

FLESZ - Dopłaty do cen energii

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto