Kolejny sukces "Ostatniej Wieczerzy XXI" artysty z Tarnowa
Piotr Barszczowski po spektakularnej wygranej na XIII Biennale Sztuki we Florencji, gdzie zdobył złoty medal im. Wawrzyńca Wspaniałego (wielkiego mecenasa i promotora sztuki renesansu) w kategorii sztuk multimedialnych oraz nagrodę publiczności, zdecydował się zgłosić swoje dzieło na konkurs „Engage Art”, czyli „sztuki zaangażowanej”.
- Konkurs ma formę międzynarodowego biennale, które odbywa się co dwa lata. Z nieoficjalnych informacji wiem, że zgłoszonych zostało na niego w tym roku ponad 900 prac z całego świata. Były one oceniane w dwóch kategoriach: sztuki wideo oraz sztuki wizualnej, w której rywalizowała „Ostatnia Wieczerza XXI”. Prowadzone było głosowanie internetowe, w którym moja praca zdobyła bardzo dużo głosów, ale ostateczną decyzję o podziale nagród podejmowało jury konkursu – wyjaśnia Piotr Barszczowski.
Ogłoszenie wyników, podobnie jak i sam konkurs, miały formę wirtualną, ale jednym z profitów związanych z wygraną, ma być trwająca ponad rok promocja zwycięskiej pracy.
Piotr Barszczowski liczy na to, że być może uda się zaprezentować „Ostatnią Wieczerzę XXI” w sposób tradycyjny. Jak tłumaczy artysta, bezpośredni kontakt z dziełem, pozwala bowiem na dostrzeżenie wielu „ukrytych” na nim symboli, znaków, alegorii i celowych zabiegów artystycznych, które artysta zastosował w swojej kompozycji, a które są dodatkową gratką dla oglądających.
"Ostatnia Wieczerza XXI" naszpikowana ukrytymi symbolami i znakami
W „Ostatniej Wieczerzy XXI” Piotr Barszczowski zastosował autorską technikę, łącząc stare tradycje warsztatu malarskiego i witrażowego z nowoczesnymi technikami fotokolażu i druku.
Artysta przygotowywał się do stworzenia tego dzieła przez 30 lat. Pełne symboli, odwołań, z zaskakującą perspektywą, zostało przez niego zaprezentowane po raz pierwszy w ub. roku w Tyńcu, któremu Barszczowski podarował odbitkę nr 1 swojego neowitrażu.
Dzieło o wymiarach 3 na 2 metry, wykonane na specjalnym płótnie, które przepuszcza światło prezentowane było w sali Petrus w Opactwie Bendyktynów. Kolejne jego odbitki można było zobaczyć m.in. w foyer tarnowskiego teatru, a także w Wiedniu – we wnętrzach zabytkowego, kościoła Maria am Gestade.
- Chciałbym podzielić się z Wami pewną refleksją o relacji sztuki z religią. Autorem tej myśli jest ksiądz Krzysztof Niedaltowski, który mówi: "Religia bez sztuki staje się dogmatem. Sztuka bez ducha religii zamienia się w dekorację". Potrzebujemy sztuki zaangażowanej (ENGAGE ART) – napisał Piotr Barszczowski dziękując organizatorom konkursu i wszystkim, którzy oddali głos na jego pracę.
Artysta niedawno otrzymał nagrodę miasta Tarnowa za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Wakacyjna moda prosto z tarnowskiego Burku dlań pań, panów, dzieci [ZDJĘCIA, CENY]
- Julia, "Królowa życia" z Tarnowa, maluje zwłoki i projektuje trumny
- Nowe atrakcje zaledwie pół godziny drogi z Tarnowa. Latoszyn-Zdrój rozwija ofertę
- Które miasta regionu tarnowskiego wyludniają się, a gdzie populacja rośnie? [RANKING]
Polacy „mają mniej w portfelu”. Racjonalnie podchodzą do wydatków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?