Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejny międzynarodowy sukces "Ostatniej Wieczerzy XXI" z Tarnowa. Dzieło Piotra Barszczowskiego z pierwszą nagrodą w konkursie w USA

Paweł Chwał
Paweł Chwał
"Ostatnia Wieczerza XXI" była prezentowana dotąd w różnych miejscach, m.in. w opactwie Benedyktynów w Tyńcu, w tarnowskim teatrze oraz w kościele Maria am Gestade w Wiedniu
"Ostatnia Wieczerza XXI" była prezentowana dotąd w różnych miejscach, m.in. w opactwie Benedyktynów w Tyńcu, w tarnowskim teatrze oraz w kościele Maria am Gestade w Wiedniu Archiwum prywatne
Nagrodzona we Florencji „Ostatnia Wieczerza XXI” Piotra Barszczowskiego zdobyła pierwsze miejsce podczas kolejnego międzynarodowego konkursu. Tym razem, wykonany przez tarnowskiego artystę neowitraż, został doceniony przez jury konkursu „Engage Art” w Stanach Zjednoczonych.

Kolejny sukces "Ostatniej Wieczerzy XXI" artysty z Tarnowa

Piotr Barszczowski po spektakularnej wygranej na XIII Biennale Sztuki we Florencji, gdzie zdobył złoty medal im. Wawrzyńca Wspaniałego (wielkiego mecenasa i promotora sztuki renesansu) w kategorii sztuk multimedialnych oraz nagrodę publiczności, zdecydował się zgłosić swoje dzieło na konkurs „Engage Art”, czyli „sztuki zaangażowanej”.

- Konkurs ma formę międzynarodowego biennale, które odbywa się co dwa lata. Z nieoficjalnych informacji wiem, że zgłoszonych zostało na niego w tym roku ponad 900 prac z całego świata. Były one oceniane w dwóch kategoriach: sztuki wideo oraz sztuki wizualnej, w której rywalizowała „Ostatnia Wieczerza XXI”. Prowadzone było głosowanie internetowe, w którym moja praca zdobyła bardzo dużo głosów, ale ostateczną decyzję o podziale nagród podejmowało jury konkursu – wyjaśnia Piotr Barszczowski.

Ogłoszenie wyników, podobnie jak i sam konkurs, miały formę wirtualną, ale jednym z profitów związanych z wygraną, ma być trwająca ponad rok promocja zwycięskiej pracy.

Piotr Barszczowski liczy na to, że być może uda się zaprezentować „Ostatnią Wieczerzę XXI” w sposób tradycyjny. Jak tłumaczy artysta, bezpośredni kontakt z dziełem, pozwala bowiem na dostrzeżenie wielu „ukrytych” na nim symboli, znaków, alegorii i celowych zabiegów artystycznych, które artysta zastosował w swojej kompozycji, a które są dodatkową gratką dla oglądających.

"Ostatnia Wieczerza XXI" naszpikowana ukrytymi symbolami i znakami

W „Ostatniej Wieczerzy XXI” Piotr Barszczowski zastosował autorską technikę, łącząc stare tradycje warsztatu malarskiego i witrażowego z nowoczesnymi technikami fotokolażu i druku.

Artysta przygotowywał się do stworzenia tego dzieła przez 30 lat. Pełne symboli, odwołań, z zaskakującą perspektywą, zostało przez niego zaprezentowane po raz pierwszy w ub. roku w Tyńcu, któremu Barszczowski podarował odbitkę nr 1 swojego neowitrażu.

Dzieło o wymiarach 3 na 2 metry, wykonane na specjalnym płótnie, które przepuszcza światło prezentowane było w sali Petrus w Opactwie Bendyktynów. Kolejne jego odbitki można było zobaczyć m.in. w foyer tarnowskiego teatru, a także w Wiedniu – we wnętrzach zabytkowego, kościoła Maria am Gestade.

- Chciałbym podzielić się z Wami pewną refleksją o relacji sztuki z religią. Autorem tej myśli jest ksiądz Krzysztof Niedaltowski, który mówi: "Religia bez sztuki staje się dogmatem. Sztuka bez ducha religii zamienia się w dekorację". Potrzebujemy sztuki zaangażowanej (ENGAGE ART) – napisał Piotr Barszczowski dziękując organizatorom konkursu i wszystkim, którzy oddali głos na jego pracę.

Artysta niedawno otrzymał nagrodę miasta Tarnowa za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej.

Polacy „mają mniej w portfelu”. Racjonalnie podchodzą do wydatków

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto