Jedyny taki mały fiat. Grzegorz Duda zrobił "klasyka" w nowym wydaniu
To jedyny taki egzemplarz kultowego samochodu, który powstał na potrzeby programu „Duda kontra Szafrański”, emitowanego na antenie TVN Turbo. Mechanicy już po raz czwarty „rywalizowali” ze sobą na ciekawe pomysły, których efektem finalnym było wykonanie nowej wersji fiata 126 p.
Okazją do tego jest 50-rocznica rozpoczęcia produkcji popularnych „maluchów” w Polsce. Pierwsze egzemplarze tych najbardziej popularnych w czasach PRL-u pojazdów w naszym kraju zjechały z taśmy produkcyjnej Fabryki Silników Małolitrażowych w Bielsku-Białej 6 czerwca 1973 roku.
Pochodzący z Ryglic, a mieszkający na co dzień w Tarnowie Grzegorz Duda postanowił zaskoczyć widzów i zdecydował się na wykonanie klasycznej wersji kultowego pojazdu. Jego „malczak” powstał na bazie oryginalnego, choć mocno już zdezelowanego fiata z 1979 roku, w którym umieścił prototypowy, jedyny na świecie egzemplarz silnika OHC, który wyszedł spod ręki pochodzącego z Tarnowa konstruktora Wincentego Mroza. Przypomina o tym specjalnie wykonany emblemat, przymocowany na tylnej pokrywie.
- Ten silnik wyznaczył pewną drogę. To było coś, co spowodowało, że ten projekt mnie wciągnął na całego. Wróciły wspomnienia z dawnych lat, kiedy razem z tatą pracowałem przy maluchach, gdy fiaty 126 p były najbardziej pożądanym samochodem w latach mojego dzieciństwa – opowiada Grzegorz Duda.
Przyczepka z rowerem "Wigry 2" na dokładkę dopełniają całości
Uzupełnieniem tego nie tylko pięknie prezentującego się z zewnątrz, ale również w środku samochodu jest przyczepka, która produkowana była specjalnie do małych fiatów w fabryce w Niewiadowie, oczywiście w turkusowym kolorze z przymocowanym do niej rowerem „Wigry 2”, który w czasach PRL-u był równie popularny i pożądany jak sam samochód. Dodatkowe walizki są umieszczone w bagażniku na dachu. Wszystko wygląda tak, jakby rodzina właśnie się spakowała do wyjazdu na wakacje.
W ciągu 27 lat produkcji poza fiatem 126 p pojawiały się również inne wersje "malucha": 126E (czyli wariant ekonomiczny), FL (z pewnymi zmianami kosmetycznymi, tzw. face liftingiem), elx (z katalizatorem spalin) i Bis (trzydrzwiowy model o pojemności silnika 703). W 1991 roku wprowadzono na krótko do produkcji serię modelu "Cabrio", nazywaną też "Tropic".
Samochód produkowany był do września 2000 roku. Łącznie w naszym kraju powstało ponad 3,3 mln egzemplarzy
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Oto mieszkańcy Tarnowa i regionu, którzy zabłysnęli talentem w telewizyjnych show
- TOP największych wsi okolic Tarnowa. Mają więcej mieszkańców niż niejedno miasteczko
- Dwór Sanguszki pod Tarnowem to ruina. Gmina chce zmienić jego oblicze
- Najwyżej oceniane parafie z Tarnowa, Bochni, Brzeska i Dąbrowy Tarnowskiej w Google
- Tak kiedyś wyglądał Tarnów! Niektórych budynków już nie ma lub przeszły duże zmiany
- W tych restauracjach w Tarnowie zjesz dwudaniowy obiad za nie więcej niż 32 złote
Tanio to już było? Zobacz 3 sposoby na niedrogie wakacje
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?