Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec kolejowy w Oświęcimiu oficjalnie otwarty. Koniec komunikacyjnego wykluczenia zachodniej Małopolski

Jerzy Zaborski
Jerzy Zaborski
Dworzec kolejowy w Oświęcimiu został oficjalnie otwarty. W konferencji uczestniczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Dworzec kolejowy w Oświęcimiu został oficjalnie otwarty. W konferencji uczestniczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jerzy Zaborski
Zakończyło się wykluczenie komunikacyjne zachodniej Małopolski. Tak minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podsumował oficjalne zakończenie przebudowy dworca kolejowego w Oświęcimiu.

Proces prac na kolei w Oświęcimiu rozpoczął się w 2018 roku budową nowego budynku dworca, która trwała dwa lata. Potem rozpoczęto przebudowę peronów, torowisk i trakcji elektrycznej, urządzeń telekomunikacyjnych, sterowania ruchem kolejowym i budowę przejścia podziemnego, prowadzącego nie tylko na perony, ale też łączącego Oświęcim z Brzezinką. Pierwotnie PKP PLK zamierzało odnowić kładkę znajdującą się nad peronami, a prowadzącą do Brzezinki. Z niej miało się schodzić na perony. Ostatecznie zdecydowano się na budowę ponad 100-metrowego przejścia podziemnego, nawet kosztem wydłużenia inwestycji.

Zdaniem ministra Adamczyka, finisz modernizacji w Oświęcimiu oznacza poprawę nie tylko na linii 93, pomiędzy Trzebinią i Czechowicami-Dziedzicami, ale także w kierunku Krakowa przez Zator, Spytkowice i Skawinę.

Dworzec kolejowy w Oświęcimiu został oficjalnie otwarty.
Dworzec kolejowy w Oświęcimiu został oficjalnie otwarty. Jerzy Zaborski

- Mówimy o całym systemie kolejowym, a nie tylko o jednej inwestycji – zwrócił uwagę Andrzej Adamczyk. - Dzięki tej inwestycji można mówić o likwidacji po części wykluczenia komunikacyjnego zachodniej części województwa małopolskiego.

Dzięki modernizacji na kolei, podróż z Oświęcimia do Czechowic-Dziedzic zajmie 30 minut, a do stolicy Małopolski niespełna godzinę. Pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością do 120 km na godzinę, a towarowe do 80 km na godzinę.

- W parze za przebudową dworców, powstawaniu nowych przystanków, czy remontem torowisk, idzie polityka taborowa. Musi przybywać pociągów, bo przybywa pasażerów. 360 mln pasażerów w 2022 roku to absolutny rekord w ciągu ostatnich 20 lat – podkreślił minister Adamczyk.

Była premier, obecnie europoseł Beata Szydło, wyjawiła, że modernizacja oświęcimskiej stacji kosztowała 250 mln zł.

Dworzec kolejowy w Oświęcimiu został oficjalnie otwarty.
Dworzec kolejowy w Oświęcimiu został oficjalnie otwarty. Jerzy Zaborski

- Od grudnia, po kolejnej korekcie rozkładu jazdy, zostanie zwiększona liczba pociągów pomiędzy Oświęcimiem i stolicą Małopolski. Przez Oświęcim będą przejeżdżały pociągi międzynarodowe” – podkreśliła Beata Szydło.

Remont na linii kolejowej nr 93 objął siedem wiaduktów i 11 mostów oraz 16 przejazdów kolejowych.

Na oświęcimskim dworcu znajdują się trzy windy, umożliwiające łatwiejszy dostęp na perony dla osób niepełnosprawnych. Na początku września Koleje Małopolskie uruchomiły na kasy biletowe, a przez pięć lat podróżni byli skazani na automaty lub kupno biletów u konduktora. Oświęcim jest jednym z nielicznych niewielkich miast Małopolski z działającymi kasami biletowymi.

Koszt inwestycji w ramach linii kolejowej nr 93 na trasie Trzebinia – Zebrzydowice wyniósł ponad 971 mln zł netto, z czego 730 mln złotych wyniosło wsparcie ze środków europejskich.

Dworzec kolejowy w Oświęcimiu został oficjalnie otwarty.
Dworzec kolejowy w Oświęcimiu został oficjalnie otwarty. Jerzy Zaborski
od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dworzec kolejowy w Oświęcimiu oficjalnie otwarty. Koniec komunikacyjnego wykluczenia zachodniej Małopolski - Gazeta Krakowska

Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto