Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy w Małopolsce powstaną nowe linie kolejowe Kraków - Olkusz i Tarnów - Busko Zdrój?

Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Jeszcze nie wiadomo, kiedy rozpocznie się budowa linii Podłęże - Piekiełko, a już pojawiają się plany budowy nowych połączeń kolejowych. Chodzi m.in. o tory z Krakowa do Olkusza, które skrócą czas podróży pociągiem do Warszawy oraz z Tarnowa do Buska Zdroju, dające nowe połączenie Tarnów – Kielce – Warszawa.

WIDEO: Barometr Bartusia

Te inwestycje kolejowe związane z są budową nowego lotniska, które obecny rząd chce budować jako Centralny Port Komunikacyjny. Elementem tego projektu są trasy kolejowe doprowadzające ruch pociągów w miejsce, gdzie będzie się można przesiąść na samolot.

Plan budowy nowych linii kolejowych i wykorzystania tych istniejących obejmuje także Małopolskę. Obecnie w naszym regionie pociągi jeżdżą po #torach o długości 1086 km. Gdy powstanie nowe centralne lotnisko, torów ma być już 1265 km.

Nie tylko przez Miechów

Pierwsza wersja tras kolejowych potrzebnych do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada powstanie na granicy Małopolski i Śląska nowego węzła kolejowego. Pociągi z Krakowa dojeżdżałyby do niego przez Olkusz.

Nowa linia o długości 52 km dawałaby możliwość dotarcia pociągiem z Krakowa do Katowic w 35 minut, do Bielska - Białej czy Jastrzębia Zdroju - zaledwie w godzinę.

To nie jedyna korzyść - ekspresy jadące tą trasą i skręcające potem na Centralną Magistralę Kolejową, jechałyby do Warszawy niespełna dwie godziny. Zakładając, że powstanie linia Podłęże - Piekiełlko, to pociąg z Nowego Sącza do stolicy kraju jechałby 2 godz. 35 minut, a z Zakopanego - 3 godz. i 15 minut.

Z Tarnowa do Kielc w godzinę

Druga nowa linia prowadziłaby z Tarnowa przez Żabno do Buska Zdroju. To 59 km nowych torów, w tym 37 km na terenie Małopolski. Dzięki nim z Tarnowa do Kielc można by dojechać pociągiem w godzinę, a do Warszawy - w 2 godz. i 15 minut.

Puszczenie ekspresów z Tarnowa do Warszawy z pominięciem Krakowa odciążyłoby odcinek Tarnów - Kraków, na którym mogłoby jeździć więcej pociągów regionalnych. Tak samo może być z linią Kraków -Miechów, gdy część szybkich pociągów pojedzie do stolicy przez Olkusz.

Nowe tory w Kierunku Kielc i lekka korekta istniejącej linii Tarnów - Nowy Sącz, pozwoliłaby na uruchomienie regionalnych szybkich połączeń kolejowych, np. z Kielc do Nowego Sącza. Podróż pociągiem na takiej trasie trwałaby ok. 2 godzin.

Tory związane z lotniskiem

Wszystkie te plany kolejowe związane są z projektem budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Bo to głównie do niego mają dojeżdżać pociągi. Rząd przewiduje wybudowanie w całym kraju aż 1,6 tys. km nowych linii kolejowych.

O samym centralnym lotnisku wiadomo jedynie tyle, że ma powstać. Nie ustalono jeszcze ostatecznej lokalizacji portu, nieznane są źródła finansowania inwestycji. Na razie jest tylko pełnomocnik rządu ds. tej inwestycji i spółka celowa, która odpowiada za przygotowania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Czy w Małopolsce powstaną nowe linie kolejowe Kraków - Olkusz i Tarnów - Busko Zdrój? - Dziennik Polski

Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto