Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Castorama i markety DIY przeżywają oblężenie. Polacy remontują i urządzają mieszkania na potęgę. W 2021 roku ten trend się utrzyma

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Fot. Konrad Kozłowski/Polska Press
Pandemia łagodnie obeszła się branżą DIY, czyli marketami z materiałami budowlanymi i do urządzania wnętrz. Lider segmentu, Castorama, w niektóre dni i tygodnie kryzysowego roku 2020 przeżywała prawdziwe oblężenie, a to dlatego, że tkwiący w domach Polacy zabrali się za remonty i urządzanie mieszkań oraz aranżację ogrodów.

FLESZ - Polacy kupują na zapas

Castorama, Obi, Leroy Merlin, Polskie Składy Budowlane. Ich obroty rosną

Dane GUS za 2020 r. pokazują brutalnie, komu w pandemii wiodło się fatalnie, a komu wyśmienicie. W całym handlu detalicznym w Małopolsce statystycy odnotowali przeszło 10-procentowy spadek obrotów, ale w przypadku odzieży i obuwia oraz paliw przychody spadły aż o jedną czwartą, a w segmencie aut osobowych – o 17 proc. Spadek obrotów o ponad 13 proc. przeżyli też sprzedawcy żywności, napojów i wyrobów tytoniowych. Natomiast sprzedaż wyposażenia mieszkań, w tym mebli, wzrosła o 11 procent. Równie mocno rosły obroty marketów DIY. Tu prym wiedzie Castorama, ale dobrze radzą sobie także Obi, Leroy Merlin czy Polskie Składy Budowlane (Mrówki), a także lokalne składy i markety. Rozkwit przeżyło też wiele marketów ogrodniczych.

Rok 2021 będzie dla marketów budowlanych równie dobry

Większość producentów materiałów budowlanych może zaliczyć szalony rok 2020 do udanych. Sprzyjało im nie tylko zainteresowanie Polaków remontami i modernizacją mieszkań oraz aranżacją ogrodów, ale i rozsądne podejście inwestorów do rozpoczętych przed pandemią inwestycji: po wiosennym zatrzymaniu, ekipy szybko wróciły na większość budów (wstrzymane pozostaje jedynie część inwestycji hotelarskich i biurowych) i w niektórych segmentach budownictwa rok 2020 okazał się wręcz świetny.

Wedle GUS, produkcja sprzedana przemysłu była w 2020 r. większa o 9,1 proc. niż w 2019, ale produkcja budowlano-montażowa wzrosła aż o 16,7 proc., przy czym wzrost w dziale „budowa obiektów inżynierii lądowej i wodnej” wyniósł… 37,7 proc. Małopolscy deweloperzy oddali wprawdzie do użytku mniej mieszkań niż w dobrym roku 2019, ale już domów w budownictwie indywidualnym powstało prawie tyle samo, co rok wcześniej – przy czym ich powierzchnia wzrosła. GUS zwraca też uwagę na szybką poprawę poziomu i jakości wyposażenia mieszkań.

- Popyt na materiały budowlane jest wysoki i prawdopodobnie utrzyma się przynajmniej do zakończenia pandemii – przewiduje Sylwia Jaśkiewicz, analityczka DM BOŚ. Jej zdaniem, maleć może rentowność spółek - z uwagi na wzrost cen surowców i energii, a w mniejszym niż dotąd stopniu - płac. Również Związek Pracodawców - Producentów Materiałów dla Budownictwa uważa, że zainteresowanie materiałami budowlano-remontowymi wśród klientów indywidualnych będzie w całym 2021 r. wysokie.

Remont i urządzanie domu zamiast koncertu i wakacji

Badanie wykonane na zlecenie sieci Bricomarché („Zwyczaje remontowe Polaków”) wykazało, że aż 73 proc. ankietowanych przeprowadziło remont w ciągu ostatniego roku. Najczęściej dotyczył on kuchni i salonu oraz łazienki: właściciele malowali ściany i zmieniali wystrój, co trzeci odświeżył podłogę. Co czwarty zainwestował także w aranżację ogrodu.

Eksperci zauważają, że relatywnie duża skala tych wydatków ma związek z przejściem 5 milionów dorosłych do pracy i ok. 6 mln dzieci i młodzieży do nauki zdalnej; rzesza Polaków spędza w swoich czterech ścianach znacznie więcej czasu niż dotąd, a to motywuje do podjęcia działań na rzecz poprawy komfortu i wyglądu mieszkania. Poza tym mnóstwo osób nie wyjechało na wakacje i ferie (w każdym razie – nie takie, jak planowali), nie poszło do kina, do muzeum, na koncert. Zaoszczędzona gotówka przeznaczana jest na odświeżanie domów. Ponadto niektórzy przyznają, że zajęli się malowaniem ścian, odświeżaniem podłóg i wymianą mebli po to, by nie siedzieć bezczynnie na kanapie. Nawet najlepsze filmy i seriale oraz książki w końcu się nudzą…

Analitycy przyznają, że jeśli dzięki szczepieniom i innym działaniom uda się zapanować nad pandemią, to zablokowane od miesięcy sektory, z turystyką i rozrywką na czele, ponownie ruszą. Wtedy trendy mogą się odwrócić i ruch w Castoramach oraz innych marketach DIY będzie nieco mniejszy. Z drugiej strony jednak – ożywienie gospodarcze oznaczać będzie szybki przypływ gotówki w portfelach tych, którzy dziś cierpią, próbując przetrwać kryzys; niewykluczone, że z czasem zabiorą się oni za niemożliwe dziś remonty. Odblokowanie turystyki oznaczać będzie z kolei eksplozję inwestycji w tym sektorze – co przełoży się na zwiększone zakupy materiałów budowlanych i wyposażenia wnętrz.

W lipcu 2020 r. (dane za cały rok jeszcze nie są znane) Castorama informowała, że w pierwszym pandemicznym półroczu jej sprzedaż w Polsce wzrosła o 3,9 proc., po uwzględnieniu różnic kursowych - o 6,8 proc. Ten wynik udało się uzyskać mimo gigantycznej zapaści w marcu, bo w maju i czerwcu nastąpiło bardzo silne odbicie. O blisko 12 proc. wzrosła także sprzedaż artykułów związanych z urządzaniem ogrodów. Jednocześnie aż o 230 proc. zwiększyły się obroty internetowego sklepu Castoramy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Castorama i markety DIY przeżywają oblężenie. Polacy remontują i urządzają mieszkania na potęgę. W 2021 roku ten trend się utrzyma - Dziennik Polski

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto