Spotkania i konsultacje pełne kontrowersji
Prace nad budową Centralnego Portu Komunikacyjnego trwają już od kilku lat. W ich ramach ma powstać nowe lotnisko i sieci linii kolejowych, z ruchem pasażerskim, przewidzianym nie tylko dla Kolei Dużych Prędkości (KDP): do 350 km/h, ale także dla ruchu regionalnych ekspresów mogących rozwijać prędkość do 160 km/h. Przez nasz powiat ma przebiegać linia nr 85 Sieradz - Kalisz - Pleszew - Poznań. Na początku w grze było 8 propozycji tras. Później tę liczbę zredukowano do czterech.
Przedstawione warianty budziły wiele kontrowersji w powiecie pleszewskim. Kwestia w mniejszym lub większym stopniu, w zależności od przebiegu trasy, dotyczyła czterech gmin: Czermina, Dobrzycy, Gołuchowa i Pleszewa. W każdej odbywały się konsultacje i spotkania informacyjne. Jeden z wariantów przecinał gminę Czermin na pół i przebiegał przez centrum Pleszewa. Mieszkańcy sprzeciwiali się inwestycji nie tylko w naszym powiecie, ale również choćby w sąsiednim Kaliszu i wielu innych miejscach.
- Warszawa nie potrafiła, a Pleszew policzył. Znamy liczbę planowanych wyburzeń!
- Przez domy i bloki będą przebiegać tory. Mieszkańcy stanowczo wyrazili swój sprzeciw!
- "Dla was to kolejny projekt, dla nas całe życie". Mieszkańcy Czermina nie chcą KDP
- Rozpoczęły się konsultacje w sprawie KDP. Jak przebiegało spotkanie w Dobrzycy?
W efekcie spółka CPK opracowała przebieg W9, będący połączeniem najkorzystniej ocenionych pod względem społecznym i środowiskowym odcinków W1, W2 i W3, co oczywiście nie oznacza, że takie rozwiązanie nie budzi kontrowersji. W powiecie pleszewskim linia KDP omija w całości gminę Czermin i Dobrzycę, wychodzi poza centrum Pleszewa, przebiega jednak m.in. przez Baranówek, Kowalew, Piekarzew, Suchorzew czy Krzywosądów.
W9 wariantem inwestorskim
11 maja 2023 roku w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu, podczas konferencji prasowej, przebieg W9 został zaprezentowany jako wariant inwestorski.
Będzie on częścią kolejowego „igreka” Warszawa - Łódź - Wrocław/Poznań, dzięki któremu podróż koleją ze stolicy Wielkopolski do Warszawy ma skrócić się o ponad godzinę.
Jak przekonują przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego przebieg W8 został wybrany na podstawie licznych analiz z uwzględnieniem czynników m.in. technicznych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych.
- To optymalny wariant dla odcinka między Poznaniem a Sieradzem, który powstał w wyniku konsultacji z mieszkańcami i samorządowcami. Oznacza najmniejszą liczbą kolizji z budynkami mieszkalnymi, najmniej ingeruje w obszary cenne przyrodniczo i wypada najkorzystniej pod względem kolizji z ujęciami wody i zabytkami
- mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Przedstawiony wariant zakłada zatrzymywanie się pociągów w centrum Kalisza, a także budowę nowej stacji Nowe Miasto nad Wartą. Zaproponowany przebieg pozwoli uniknąć kolizji w gminach Błaszki i Środa Wielkopolska. Linia KDP będzie dostosowana do potrzeb ruchu regionalnego poprzez zapewnienie łączników z istniejącą infrastrukturą. Z nowej linii CPK da się zjechać na istniejące stacje w Jarocinie, Środzie Wielkopolskiej i Ostrowie Wielkopolskim. Długość odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Poznaniem i Sieradzem to 155 km (z łącznicami w sumie ponad 220 km). Większość tego fragmentu kolejowej „szprychy” CPK nr 9 znajduje się na terenie województwa wielkopolskiego (oprócz okolic Sieradza, Błaszek i Wróblewa, które leżą w Łódzkiem).
- Koleje Dużych Prędkości budowane w ramach CPK to skok cywilizacyjny dla polskiej infrastruktury. Dzięki linii KDP Sieradz - Poznań region Wielkopolski dołączy do beneficjentów przedsięwzięć kolejowych CPK. Ta linia powinna działać już dziś, ale niestety 12 lat temu przygotowania do budowy „igreka”, czyli trasy łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław zostały niepotrzebnie wstrzymane. Dzisiaj nadrabiamy zaległości sprzed lat i to jest bardzo dobra wiadomość dla pasażerów
- mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
CPK podaje, że dla wszystkich badanych przebiegów wykonawca studium przeprowadził konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami 21 gmin, przez które przebiegały analizowane warianty. Spółka zorganizowała w tym celu w sumie 107 spotkań i otrzymała ponad 16 tys. uwag i opinii, w tym blisko 3 tys. ankiet. W ramach konsultacji odbyło się również 29 spotkań z podmiotami branżowymi.
Budowa CPK budziła i będzie budzić olbrzymie kontrowersje. Krytycznie o decyzji spółki wypowiedziała się już posłanka Lewicy Karolina Pawliczak.
- Rządzący po raz kolejny pokazali, że ludzi mają za nic. Ogłoszony dziś oficjalnie wariant CPK na trasie Sieradz-Kalisz-Poznań zakłada burzenie i zniszczenie setek domów i firm. Całkowicie wbrew ekspertom, opiniom i konsultacjom społecznym, które okazały się zupełną fikcją. Wybrano inwestorski wariant W9 biegnący centralnie przez gminę Wróblew, Błaszki, Szczytniki, Opatówek, przez ulicę Częstochowską i Wrocławską w Kaliszu, rujnując po drodze przy tak ścisłej zabudowie wiele nieruchomości. To tysiące tragedii i dramatów ludzi, wyrzucanych z własnych domów. Nie poświęcono im ani jednego słowa, podczas dzisiejszej prezentacji trasy w poznańskim Urzędzie Wojewódzkim. Ani jednego! TAK dla rozwoju, NIE dla rozboju! NIE DLA PROJEKTÓW CPK W CAŁEJ POLSCE!!!
- podkreśla.
Polub nas na FB
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Wielkopolski Festiwal Rzemiosła 2023 w Pleszewie przyciągnął...
Był prawdziwą perełką w Wielkopolsce. Po dawnym pałacu w Mar...
Złote Gody w gminie Gizałki. Jubilaci odebrali Medale za Dłu...
Trwa Tydzień Bibliotek w Pleszewie. Czytelnicy książnicy spo...
Dwa dni zabawy. W weekend „Majówka BMW” w Dobrzycy. Co przyg...
![od 7 lat](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.218.1/images/video_restrictions/7.webp)
Prezydent Andrzej Duda zwołał Radę Bezpieczeństwa Narodowego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?