Zmiany mają dotyczyć przede wszystkim funkcjonalności obiektu i dostosowania go dla osób niepełnosprawnych. Ma powstać nowa klatka schodowa z windą na piętro oraz powierzchnia dla pracowników straży ochrony kolei i innych spółek z grupy PKP.
- Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zmiany będą dotyczyły również zagospodarowania działki, w planach jest m.in. rozbiórka wolnostojącego budynku administracyjnego oraz budowa wiaty rowerowej przylegającej do dworca – informuje Katarzyna Grzduk z biura prasowego PKP S.A..
Obecnie finalizowane jest postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie dokumentacji projektowej. Więcej szczegółów będzie znane po podpisaniu umowy z wykonawcą i zakończeniu prac projektowych.
Jednocześnie zakończyła się miejska inwestycja dotycząca przebudowy placu dworcowego znajdującego się przed obiektem. Projekt zakładał utworzenie kilkudziesięciu miejsc parkingowych, przebudowę chodników oraz montaż nowego oświetlenia.
- Inwestycja przy placu dworcowym została zakończona na przełomie ubiegłego i tego roku. Przed budynkiem dworca miał zostać wyeksponowany zabytkowy parowóz. Władze kolei jednak nie zgodziły się na tą lokalizację. Lokomotywa stanie, ale w innym miejscu – mówi Roland Kurcewicz z Urzędu Miasta w Chełmie.
Spółka PKP przedstawiła alternatywną lokalizację dla zabytkowej lokomotywy, ponieważ ta wskazana przez miasto ograniczałaby dojazd do budynku dworca. Parowóz stanie prawdopodobnie obok placu.
- Umieszczenie pojazdu na placu byłoby sprzeczne z obowiązującymi w PKP S.A. przepisami bezpieczeństwa nakładającymi na nas obowiązek zapewnienia pełnej dostępności komunikacyjnej dla terenu i obiektów kolejowych – tłumaczy Grzduk.
Historia dworca w Chełmie
Historia chełmskiego kolejnictwa rozpoczęła się w latach 1876-1877, kiedy do Chełma dotarła Nadwiślańska Kolej Żelazna, łącząca Mławę z Kowlem. Powstała wtedy stacja kolejowa III klasy. W 1877 roku oddano do użytku drewniany dworzec . Do obsługi kolei wybudowano na stacji parowozownię. 10 lat po uruchomieniu Kolei Nadwiślańskiej powstała kolej żelazna, łącząca Chełm z Brześciem. Miała ona znaczenie militarne.
W 1889 roku przeniesiono do Chełma Techniczną Szkołę Kolejową. Na bazie Kolei Nadwiślańskiej utworzono w mieście duży garnizon wojskowy. Powstała gubernia chełmska, co spowodowało rozbudowę stacji kolejowej. W 1913 roku miasto otrzymało nowy murowany dworzec. To przyczyniło się do ożywienia gospodarczego Chełma.
Już w niepodległej Polsce po 1921 roku chełmski węzeł kolejowy został podporządkowany Okręgowej Dyrekcji PKP w Radomiu. Chełmskie koleje zatrudniały wtedy ponad 1000 pracowników. W latach dwudziestych planowano przeniesienie do Chełma siedziby radomskiej Dyrekcji PKP.
W 1928 roku rozpoczęto budowę nowej i słynnej dzielnicy Dyrekcja z gmachem i kolejowym osiedlem mieszkaniowym. Prowadzone przez wiele lat prace przerwała wojna.
Po wojnie powstała Cementownia „Chełm”. Dzięki tej inwestycji zwiększyło się zapotrzebowanie na przewozy kolejowe i w latach osiemdziesiątych XX wieku zelektryfikowano linię Lublin – Dorohusk.
Ostatnia modernizacja budynku dworca głównego w Chełmie zakończyła się w 2001 roku.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?