Tanie bilety lotnicze sprawiły, że za kilkanaście złotych możemy spędzić weekend w Mediolanie czy Barcelonie. Trudno wtedy oprzeć się pokusie kupienia sobie włoskich bucików czy hiszpańskiej torebki. Co jednak zrobić, gdy po tygodniu czy dwóch okazuje się, że od butów odleciał obcas, a w torebce urwał się pasek?
Jeśli umowa sprzedaży została zawarta na przykład we Włoszech z działającym tam sprzedawcą, a kupującym jest Polak na stałe mieszkający w Polsce, mamy wówczas do czynienia z tak zwaną umową transgraniczną (lub ponadgraniczną).
W takich wypadkach problematyczne okazuje się przede wszystkim ustalenie prawa, które należy zastosować, gdy nabyta rzecz okaże się wadliwa i konsument chce u sprzedawcy złożyć reklamację. Trzeba wówczas rozstrzygnąć, prawo którego państwa – sprzedawcy czy kupującego – należy zastosować do odpowiedzialności sprzedawcy wobec konsumenta za wady towaru.
W zmaganiach z takimi kłopotami (np. reklamacja towarów lub usług) polski konsument nie jest już osamotniony. Pomocy w ich rozwiązaniu, może szukać w jednym z Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-network) czyli tzw. „Euroguichets”. W państwach UE istnieją one od roku 1992. W Polsce takie Centrum oficjalnie rozpoczęło działalność 18 kwietnia 2005 roku.
Do jego zadań, jak i pozostałych Europejskich Centrów Konsumenckich (ECK), należy:
Pracownicy ECK skontaktują się z przedsiębiorcą, na którego poskarżył się konsument – osobiście lub za pośrednictwem bliźniaczego centrum znajdującego się w kraju, w którym przedsiębiorca ma siedzibę – i spróbują nakłonić go do polubownego załatwienia sprawy.
Jeśli sporu nie uda się zażegnać w ten sposób, centrum może przekazać skargę konsumenta do właściwej instytucji zajmującej się pozasądowym rozstrzyganiem sporów konsumenckich (w Polsce jest to na przykład jeden ze Stałych Polubownych Sądów Konsumenckich przy wojewódzkich inspektorach inspekcji handlowej, Arbiter Bankowy, Sąd Polubowny przy Rzeczniku Ubezpieczonych).
Kierując swoją sprawę do ECK, konsument może posłużyć się specjalnie w tym celu przygotowanym ogólnounijnym formularzem skargi konsumenckiej. Jednakże przed zwróceniem się o pomoc do centrum zaleca się, aby najpierw konsument sam podjął próbę bezpośredniego skontaktowania się ze sprzedawcą bądź usługodawcą, składając u niego reklamację.
Oprócz nieznajomości obcego prawa, barierę dla niego może stanowić nieznajomość języka, jakim posługuje się sprzedawca lub usługodawca. ECK pomaga w jej ominięciu, treść pisma reklamacyjnego tłumacząc na właściwy język. Może też pośredniczyć w jego przekazaniu zagranicznemu przedsiębiorcy.
Centra współpracują między sobą, jak również kontaktują się z bliźniaczą siecią zajmującymi się usługami finansowymi (FIN-net).
Docelowo w każdym kraju Unii Europejskiej ma być przynajmniej jedno takie centrum. Funkcjonują one także w Norwegii i w Islandii.
Warto wiedzieć
Polskie Europejskie Centrum Konsumenckie mieści się w Warszawie, przy Placu Powstańców Warszawy 1,
nr tel.: (0-22) 55-60-115, 55-60-474, 55- 60-479,
.
Informacje o jego działalności, o pomocy, jakiej udziela oraz formularz europejskiej skargi konsumenckiej są dostępne na stronie internetowej ECK –
www.konsument.gov.pl.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?