Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Prawa konsumenta w pigułce. Poznaj je z "Gazetą Krakowska"

Ewelina Sadko
Poznaj swoje prawa i dowiedz się, kiedy i jak zareklamować towar. Na pytania odpowiada Joanna Maciąga, powiatowy rzecznik praw konsumenta w Oświęcimiu.

Oddając np. zepsute buty, należy żądać zwrotu gotówki, naprawy czy wymiany towaru? Co wiąże się z każdą z tych decyzji?

Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę towaru na nowy. Przesłanki do zwrotu ceny, czyli odstąpienia od umowy występują, jeżeli naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia. W przypadku potwierdzenia zasadności reklamacji (przeprowadzenie naprawy lub wymiany towaru), sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia. Zwrot gotówki przez sprzedawcę oznacza oczywiście obowiązek zwrotu towaru na rzecz sprzedawcy, obniżenie ceny – oznacza, że konsument pozostawia towar z wadą, a otrzymuje zwrot części ceny.

Jeżeli składam reklamację, po dwóch tygodniach nie mam odpowiedzi, a zostawiłam numer telefonu do kontaktu, mam obowiązek skontaktować się czy czekać dalej?

Sprzedawca powinien ustosunkować się do żądania określonego przez kupującego w reklamacji i to w interesie sprzedawcy jest udowodnienie, że tego dokonał. Jeżeli nie ustosunkuje się w terminie 14 dni, oznacza, że uznał żądanie kupującego za uzasadnione. Dotyczy to jednak tylko roszczenia naprawy lub wymiany towaru, a nie zwrotu lub obniżenia jego ceny. Po upływie 14 dni od złożenia reklamacji kupujący może udać się do sprzedawcy i wnosić o realizację roszczenia, które było wskazane w reklamacji. W tym momencie to już w interesie klienta jest, aby nie przedłużać procedury reklamacyjnej.

Do czego zobowiązuje sklep dwutygodniowy termin na złożenie reklamacji?

Jest to termin na ustosunkowanie się do żądania klienta (naprawy lub wymiany towaru), nie oznacza natomiast obowiązku realizacji reklamacji w tym terminie. Sprzedawca powinien zrealizować żądanie (roszczenie) w odpowiednim czasie. Przepisy nie wskazują jednego terminu dla wszystkich towarów. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto