Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Linia kolejowa Tarnów - Dębica. Zagrożony remont torowiska?

Paweł Chwał
Po zmodernizowanych torach podróżują już pociągi m.in. w Woli Rzędzińskiej. Wzdłuż trasy ustawiono ekrany akustyczne
Po zmodernizowanych torach podróżują już pociągi m.in. w Woli Rzędzińskiej. Wzdłuż trasy ustawiono ekrany akustyczne Andrzej Skórka
Najpierw upadła firma budująca autostradę, teraz wniosek o upadłość zgłosił lider konsorcjum remontującego linię kolejową z Tarnowa do Dębicy.

Firma Feroco uzasadnia złożenie w sądzie wniosku o ogłoszenie upadłości układowej tym, że straciła płynność finansową. Głównym tego powodem ma być wstrzymanie płatności przez PKP PLK na wszystkich kontraktach w Polsce. Poza odcinkiem Tarnów - Dębica firma modernizuje również tory w Gdyni, a do niedawna prowadziła też prace na trasie Warszawa - Skierniewice, ale zerwała kontrakt i zeszła z remontowanego odcinka.

- Wstrzymaliśmy wypłatę trzech z czterech faktur dla Feroco, po tym jak dotarły do nas sygnały, że firma nie płaci w terminie swoim podwykonawcom - przyznaje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. Nie obawia się, że kłopoty lidera kontraktu przełożą się na jego ukończenie w terminie. - Pracownicy Feroco pracują normalnie, a problemy firmy nie przekładają się na to, co dzieje się w terenie. Sprawa o upadłość toczy się poza nimi - w sądzie - i nie wiadomo, czy ta w ogóle zostanie ogłoszona. Nawet gdyby firma zeszła z kontraktu, jej zadania przejmą pozostałe z konsorcjum realizującego prace między Tarnowem a Dębicą - dodaje Siemieniec.

Zakres robót obejmuje między innymi modernizację układu torowego na długości ponad 31 km, na wschód od ulicy Głębokiej w Gumniskach. Jest to już poza centrum Tarnowa, gdzie na przebudowę czeka wciąż kilka wiaduktów i przejazdów kolejowych.

- Prace przy wiaduktach nad ulicami: Krakowską, Wita Stwosza i Tuchowską realizuje inna firma w ramach odrębnego kontraktu - wylicza Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK. - Wszystkie rozpoczną się około połowy maja. Dysponujemy już stosownymi pozwoleniami na budowę. Natomiast w pierwszym kwartale 2015 roku planujemy budowę wiaduktu kolejowego przy alei Tarnowskich, a w drugim kwartale wiaduktu drogowego przy ulicy Zbylitowskiej.

Kolejarze zapewniają, że mimo obsunięć w przypadku modernizacji wiaduktów, remont torów na odcinku z Tarnowa do Dębicy przebiega zgodnie z planem i przyszłoroczny termin zakończenia prac jest wciąż realny.

- Na bieżąco kontrolujemy to, co dzieje się na modernizowanych odcinkach. W sytuacji, gdy firma nie radzi sobie z kontraktem i terminowym realizowaniem zadań, rozstajemy się z nią i znajdujemy innych wykonawców, którzy podejmą realizację określonej umowy - dodaje Siemieniec.

Marek Mroczek jest jedną z wielu osób, która podróżuje pociągiem na trasie Tarnów - Dębica. - Szczerze mówiąc, nie wierzę, że skończą ten remont do przyszłego roku. Nie przy tak ślamazarnym tempie, jak teraz. Poza małym odcinkiem w Czarnej, nie dzieje się na tej trasie praktycznie nic. Większość wiaduktów nie została jeszcze tknięta, nie tylko w Tarnowie, ale też w Dębicy. Skoro nie zrobili ich przez trzy lata, wątpię by uporali się z nimi w rok - zauważa.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto