Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kupujmy z głową

Rozmawiała: Katarzyna WARSZTA
Rozmowa z Magdaleną Adamczewską, powiatowym rzecznikiem konsumenta w Grodzisku Wlkp. Od roku jest pani mecenas powiatowym rzecznikiem konsumenta.

Rozmowa z Magdaleną Adamczewską,
powiatowym rzecznikiem konsumenta w Grodzisku Wlkp.

Od roku jest pani mecenas powiatowym rzecznikiem konsumenta. Czy świadomość ludzi dotycząca niebezpieczeństw związanych z kupowaniem czy zawieraniem różnorodnych transakcji jest duża?

- Niewątpliwie ta świadomość rośnie. Przede wszystkim widać to choćby po ilości zgłoszeń i skarg, które trafiają do mnie. Ludzie coraz częściej szukają pomocy, gdy czują się oszukani lub nie mogą sami sobie poradzić z nieuczciwym sprzedawcą. Często, aby upomnieć się o swoje, potrzeba wiedzy prawniczej i ja właśnie jestem taką osobą, która bezpłatnie udziela porad konsumenckich.

No właśnie, czego możemy oczekiwać od rzecznika konsumentów?

- Oprócz bezpłatnego udzielania informacji prawnej, jednym z podstawowych uprawnień rzecznika jest możliwość występowania do sądu z powództwem, także w roli oskarżyciela posiłkowego w sprawach o wykroczenie na szkodę klientów. Rzecznik może również wstępować, za zgodą konsumenta, do już toczącego się procesu. Mam prawo występować z inicjatywą ustawodawczą w zakresie prawa miejscowego dotyczącego ochrony interesów konsumentów.

Czy pani mecenas z każdą skargą konsumenta idzie od razu do sądu?

- O tym, czy jakaś sprawa trafi do sądu decyduje sam konsument. Rzecznik najpierw stara się mediować ze sprzedawcą. Choć mediacja nie zawsze jest skuteczna. Sprzedawcy bowiem bronią się przed rzecznikiem najczęściej twierdząc, że dany towar nie jest wadliwy. Aby udowodnić rację klienta, należałoby w wielu przypadkach zasięgnąć opinii biegłego, a za to musi już zapłacić konsument.. Dlatego często ludzie nie walczą dalej. Zdarza się jednak i tak, jak w przypadku jednej z moich spraw, że klient zrobił opinię biegłego, ale nie wniósł sprawy do sądu. Chciał po prostu udowodnić sobie, że to on ma rację, a nie sprzedawca. Chodziło o sweter, który wycierał się w miejscach, gdzie przylegały do niego pasy samochodowe. Natomiast rzecznicy mają dużą skuteczność w przypadku tak zwanych pozwów rewaloryzacyjnych, które dotyczą dawnych polis posagowych.

Jak konsumenci powinni się bronić przed zakupowymi wpadkami?

- Przede wszystkim róbmy zakupy rozsądnie. Przeanalizujmy na chłodno nasz zakup. Nie kupujmy tylko dlatego, że ktoś coś mówi. Zaufajmy własnemu instynktowi. Nie dajmy sobie na przykład przy zakupie odzieży wmówić, że dana rzecz jest wspaniała i świetnie na nas leży, jeśli sami nie jesteśmy o tym przekonani. Pamiętajmy, że jeśli chodzi o zakupy odzieży czy jakiejś innej rzeczy, to jest bardzo trudno odstąpić od umowy. Uświadamiam ludziom, żeby czytali to, co podpisują. Dajmy sobie czas na przeanalizowanie umowy, bo nigdy nie jest tak, że już dziś musimy coś kupić, czy na coś się zdecydować, a jutro już nie będzie takiej możliwości. Czytajmy zawsze najuważniej to, co jest napisane najmniejszym drukiem, a jeśli czegoś nie rozumiemy, to najlepiej się poradzić, na przykład rzeczznika.

A czy są jakieś możliwości odstąpienia od już zawartej umowy?

- Z takich sytuacji próbujemy wybrnąć korzystnie. Istnieje możliwość odstąpienia od umowy na przykład na skutek wprowadzenia w błąd konsumenta. Tu rzecznik, zgodnie z przepisami, ma pole manewru.

A czy sama rzecznik zachowuje rozsądek przy zakupach?

- Staram się bardzo pilnować siebie i zwracać uwagę na wszystkie te rzeczy, o których tu mówiłam. Zawsze wolę sama podejmować decyzję co do zakupu, nigdy nie polegam na opinii sprzedawcy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto