Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Autostrada A4. Za trzy miesiące ruszymy z Tarnowa do Dębicy [ZDJĘCIA]

Andrzej Skórka
Tarnów niecierpliwie czeka na dokończenie budowy fragmentu autostrady w kierunku Dębicy. Jego otwarcie powinno drastycznie zmniejszyć ruch na zatłoczonej al. Jana Pawła II i korkującej się ul. Lwowskiej. We wtorek drogowcy zapewniali, że autostradą na wschód od Tarnowa samochody pojechać powinny na przełomie września i października.

Zaawansowanie robót na 35-kilometrowym odcinku wynosi w tej chwili 75-80 proc. W praktyce oznacza to, że na niektórych fragmentach trasy ułożona została ostatnia, ścieralna warstwa nawierzchni. Ale są też i takie, gdzie warstwy asfaltu jeszcze nie ma w ogóle.

- Cały odcinek będzie można pokonać na przełomie września i października - zapowiedział wczoraj Daniel Czaja z firmy Heilit Woerner, dyrektor kontraktu.

Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to najważniejszy etap budowy tego fragmentu A4 zakończy się dwa miesiące wcześniej niż zakładano rok temu.

- Z punktu widzenia kierowców ruch będzie wtedy praktycznie bez żadnych utrudnień - dodaje Czaja. Poza jednym wyjątkiem. Ta jedna z najdłuższych w kraju drogowych estakad, powstająca pod Dębicą, połączy dwa brzegi Wisłoki. Cała konstrukcja ma niemal półtora kilometra. Poprzedni wykonawca trasy, schodząc z placu budowy, pozostawił ją nieukończoną. Na jesień gotowa będzie jedna jej nitka.

Pierwotnie odcinek A4 Tarnów - Dębica miał być gotowy w sierpniu 2012 r. Jednak już na wiele miesięcy przed tym terminem wiadomo było, że nie zostanie on dotrzymany. Ostatecznie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała kontrakt z konsorcjum Hydrobudowa-SIAC Construction-APRIVA z powodu opóźnień. Teraz obie strony się procesują.

- Domagamy się odszkodowania, ale poprzedni wykonawca utrzymuje, że zszedł z placu budowy z winy zamawiającego. Tak, że jest to pozew wzajemny - mówi Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA.

W maju ub.r. dokończenia budowy podjęło się konsorcjum Heilit-Woerner i Budimeksu. Kontrakt opiewa na niespełna miliard złotych.

- Postęp prac jest zadowalający, biorąc pod uwagę fakt, że wykonawca napotkał szereg przeszkód, które nie były początkowo przewidywane - mówi dyr. Pałasiński. - Trzeba było wykonać m.in. dodatkowe roboty ziemne, prace naprawcze na wykonanych wcześniej obiektach mostowych oraz dokończyć estakadę nad Wisłoką, na którą brakowało części dokumentacji.

Teraz wszystko wskazuje, że pod koniec września trasa zostanie zgłoszona do odbioru przez nadzór budowlany, policję i straż pożarną. Kiedy odcinek zostanie oddany do ruchu, będzie jeszcze do ukończenia m.in. budowa dróg dojazdowych, urządzenie zieleni, montaż ekranów akustycznych, obwód utrzymania autostrady i miejsca obsługi podróżnych. Powinno to potrwać do maja 2015 roku.

***
Odcinek autostrady A4 między węzłami "Tarnów Północ" i "Dębica-Pustynia" ma 35 km długości. Powstaje na nim 13 wiaduktów drogowych, 9 wiaduktów autostradowych, 5 mostów, 3 przejścia dla ludzi i zwierząt. Prawie 3-kilometrowy odcinek autostrady będzie mieć jezdnię przystosowaną do wykorzystania w charakterze pasa startowego dla lotnictwa wojskowego. Estakada nad Wisłoką liczy aż 1350 metrów długości, choć sama rzeka ma zaledwie 60 m szerokości. Konstrukcja pozwala bezpiecznie ominąć tereny zalewowe rzeki.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto